آیات عظام امام، خامنهاى و نورى: اگر در حد احتمال باشد، اشکال ندارد ؛ ولى اگر بداند در روز چیزى از آن فرو مىرود، باید دندان خود را خلال یا مسواک کند و اگر انجام ندهد و چیزى از آن فرو رود، روزهاش باطل مىشود و اگر فرو نرود، بنابر احتیاط واجب، باید قضاى آن را به جا آورد.[۱]

آیات عظام بهجت، تبریزى، سیستانى، صافى و فاضل: اگر در حد احتمال باشد، اشکال ندارد ؛ ولى اگر بداند در روز چیزى از آن فرو مىرود، باید دندان خود را خلال یا مسواک کند و اگر انجام ندهد، روزهاش باطل مىشود (هر چند چیزى از آن فرو نرود).[۲]

آیهاللّه مکارم: اگر در حد احتمال باشد، اشکال ندارد ؛ ولى اگر بداند در روز چیزى از آن فرو مىرود، بنابر احتیاط واجب، باید دندان خود را خلال یا مسواک کند و اگر انجام ندهد و غذا فرو رود، روزه را تمام کند و بعد از ماه رمضان قضا نماید.[۳]

آیهاللّه وحید: اگر در حد احتمال باشد، اشکال ندارد ؛ ولى اگر مطمئن باشد در روز چیزى از آن فرو مىرود، باید دندان خود را خلال یا مسواک کند و اگر انجام ندهد و چیزى از آن فرو رود، روزهاش باطل مىشود.[۴]

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[۱] – توضیحالمسائل مراجع، م ۱۵۷۸ ؛ خامنهاى، اجوبه الاستفتاآت، س ۷۶۴٫

[۲] – توضیحالمسائل مراجع، م ۱۵۷۸ و سیستانى، تعلیقات على العروه، ج۲، المفطرات، م ۱٫

[۳] – مکارم، توضیحالمسائل مراجع، م ۱۵۷۸٫

[۴] – وحید، توضیحالمسائل، م ۱۵۸۶٫