آموزه مهدویت به عنوان یک آموزه اساسی در تعالیم اسلامی است که تأثیر عمیقی در مدیریت جامعه دارد. همانطور که برخی اندیشمندان غربی مانند “فوکویاما” نیز بر این مسئله تأکید داشته‌اند، یکی از آموزه‌های تأثیرگذار در جامعه شیعی و مدیریت آن، آموزه انتظار است. به این معنی که ما با تکیه بر آموزه مهدویت، ضمن اینکه جامعه شیعی را زنده و فعال نگه می‌داریم، پیوسته برای مقابله با دشمنانمان، از این نیروی معنوی توانمند استفاده می‌کنیم.

 


با وجود چنین باوری درجامعه، مدیران کلان جامعه اسلامی نیز با تکیه بر آموزه مهدویت، این امید را در جامعه ایجاد می‌کنند که آنها براساس این باور، هیچ‌موقع نابود نخواهند شد و تا آخرالزمان راه خود را ادامه می‌دهند؛ چنین باوری،‌ روحیه ما را در برابر دشمن دوچندان می‌کند. آموزه مهدویت در کنار این باور که ما تا آخرالزمان باقی خواهیم ماند، به ما می‌گوید که مذهب و تفکر ما تمدن و تکفر حاکم بر جهان خواهد بود. بنابراین، تأثیر این باور مهدوی،‌ برای ایجاد انگیزه در افراد جامعه اسلامی و مقابله آنها با دشمنان و خنثی کردن توطئه‌هایشان نقش بسزایی دارد.

در نظری که فوکویاما ارائه داده، ‌گفته است که ما به زودی به عنوان تمدن غرب، با تمدن اسلام تقابل خواهیم داشت و باید بدانیم که یکی از مؤلفه‌های مهم تمدن اسلامی باور منجی است و مادامی که این باور در ذهن و فرهنگ مردم باشد، ما نمی‌توانیم آنها را شکست دهیم. این اندیشمند غربی بیان می‌دارد که شیعه با تکیه بر آموزه مهدویت، هیچ گاه خود را شکست خورده نمی‌داند، حال هرچه هم در ضعف و فشار قرار گیرد؛ ‌منتظر است که منجی بیاید. بنابراین هیچ گاه تسلیم نخواهد شد و احساس شکست نمی‌کنند. ما باید به جای جنگ فیزیکی، وارد جنگ فرهنگی شویم و این مولفه‌های فرهنگی از جمله باور و اعتقاد به منجی را از آنها بگیریم. در غیر این صورت در جنگ نظامی نمی‌توانیم به جایی برسیم.

 

 

با توجه به الگوی جامعه مهدوی که در روایات فراوان معصومین(ع) ترسیم شده است، می‌توانیم برای ایجاد جامعه قبل از ظهور، بهره ببریم. ما وظیفه داریم الگویی که در جامعه مهدوی است را تاحدی که توان داریم، برای جامعه فعلی ‌محقق و مدیریت کنیم،‌ این کار نیاز به کارهای پژوهشی بسیاری دارد، الگوهای حکومت مهدوی را در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، بررسی و وضعیت جامعه حکومت موعود را در اوضاع کنونی اجرا کنیم. البته نمی‌توانیم عین الگوی حکومت حضرت مهدی(عج) را در جامعه پیاده کنیم، ‌چون براساس روایات، این نوع حکومت مختص حکومت جهان حضرت حجت(عج) است؛ ولی به عنوان الگو می‌تواند مسیر را به ما نشان دهد تا براساس آن، عرصه‌های مختلف جامعه فعلی را مدیریت کنیم.

 

 

براساس روایات موجود،‌ علم ۲۷ حرف است که هرچه بشر قبل از ظهور به دست آورده است، ‌تنها ۲ حرف از آن است، ۲۵ حرف دیگر نیز در حکومت مهدوی کشف می‌شود؛ همچنین در روایتی دیگر آمده است: مؤمنانی که در جامعه مهدویت زندگی می‌کنند، رشد عقلی‌شان ۴۰ برابر خواهد شد. این دو روایت نشان می‌دهد که جامعه مهدوی پس از ظهور، جامعه‌ای است که از نظر علمی و دانشی بسیار پیشرفته است. برای هضم رشد حدود ۱۲ برابری دانش لازم است که عقل مؤمن ۴۰ برابر شود تا بتواند با این رشد همراهی نماید، بنابراین، پیروان و منتظران مهدی، باید جامعه قبل از ظهور را به همین صورت طراحی و اداره کنند.

 

این رویکرد، برگرفته از الگوی جامعه مهدوی است. برخی گمان می‌کنند جامعه مهدوی،‌ جامعه‌ای است که مردم تنها در آن نماز و روزه و… به جای می‌آورند؛ باید بدانیم که رشد علمی که در جامعه حضرت مهدی انجام می‌شود، به صورت معجزه نخواهد بود، بلکه با همت مردم و با رهنمود و مدیریت حضرت حجت(عج) است. ما باید با الگوگیری از جامعه مهدوی در هنگام ظهور، نظام مدیریتی خود را در عرصه‌‌های کلان اجتماعی ساماندهی کنیم.

 

 

منبع:پرسمان