سؤال: چرا مختار به کربلا نرفت و چرا به توابین ملحق نشد؟

 

پاسخ : در اینکه مختار در خدمت قیام امام حسین علیه السلام بوده است هیچ شکی نیست چرا که منزل او پایگاه فعالیت های مسلم بن عقیل فرستاده امام حسین علیه السلام بود و دعوت به قیام امام حسین علیه السلام در کوفه از خانه مختار صورت می گرفت .

 

اما طبق نقلهای مسلم تاریخی مسلم ابن عقیل به مختار فرمان داد که به بیرون از کوفه برود و بیعت قبایل بیرون کوفه را برای امام حسین علیه السلام بگیرد و با آنها به کوفه بیاید در غیاب مختار که به این ماموریت رفته بود عبیدالله بن زیاد لعنه الله از سوی یزید به کوفه آمد و موجب شد که این شهر در اشغال امویان و به فرمانروایی عبیدالله بن زیاد باقی بماند و هنگامی که مختار به سوی کوفه آمد، مواجه شد با شهادت مسلم بن عقیل و افتادن امور به دست عبید الله بن زیاد. افرادی هم را که مختار آورده بود پراکنده شدند.

 

مختار وارد کوفه شد و به دست عبیدالله بن زیاد دستگیر و مضروب شد و می خواست او را بکشد که با وساطت عمرو بن حریث از قتل او موقتاً منصرف شد و او را به زندان انداخت.  لذا هنگامی که امام حسین علیه السلام به کربلا رسیدند و فاجعه عاشورا رخ داد مختار در زندان بود و چند روز بعد از فاجعه کربلا عبیدالله او را از زندان بیرون آورده بود و می خواست بکشد که نامه یزید به او رسید و یزید در این نامه بر مبنای در خواست عبدالله بن عمر بن خطاب، شوهر خواهر مختار فرمان آزادی او را داده بود و لذا مختار اینگونه از مرگ نجات پیدا کرد.

 

اما اینکه چرا با توابین نرفت .مختار با توابین مذاکره داشت و با آنها صحبت کرد اما یک رای نشدند. چرا که توابین اصرار داشتند که باید به سوی شام رفت و آمران و دستوردهندگان فاجعه کربلا را از بین برد و شاید هم خوف داشتند که در کوفه بخواهند با عاملان جنایات کربلا مقابله کنند موفق نباشند.

 

ولی مختار بر عکس معتقد بود که باید ابتدا عاملان این جنایت را که در کوفه هستند را از بین برد و بعد به سراغ بنی امیه در شام رفت لذا با هم توافق نکردند و توابین رفتند و مختار در کوفه باقی مانداتفاقاً بعد از شکست قیام توابین بازمانده آنها آمدند و به مختار پیوستند بنابراین بر مختار عیب و ایرادی از این حیث نیست که چرا در واقعه کربلا حضور نداشته و چرا با توابین به سوی شام حرکت نکردند