دفن بدن مطهر پیامبر اکرم(ص) سه روز بعد از وفات ایشان آنهم شبانه،توسط علی(ع) ازحوادث تلخی است که درکتب روایی وتاریخی حتی ازمنابع اهل سنت ذکرشده است(طبقات الکبری ابن سعد،ج/۲ ص۷۸ ؛مسند احمد،ج۶ /ص۲۷۴،۲۴۲؛سنن بیهقی،ج۳ /ص۴۰۹ ؛السیره النبویهابن کثیر،ج۴ /ص۵۳۸٫؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید،ج۱۳/صص۳۷،۳۸٫)
متاسفانه یکی از تاسفبارترین حوادث تاریخ همین واقعه است؛ کسانی که دم از مسلمانیت و صحابه پیامبر بودن می زدند عوض آنکه در پی دفن پیامبرشان باشند به محض آنکه خبر وفات آن بزرگوار را شنیدند برای غصب خلافت یا به دست آوردن جایگاه و مقامی در آن، جنازه پیامبر را به حال خود رها کردند.

 


امام باقر(ع)دراین زمینه چنین میفرمایند: « مردم روز دوشنبه و شب سه شنبه را بر بدن آن حضرت نماز میخواندند, و عموم مردم حتی خواص و نزدیکان حضرت بر بدن مبارک نماز خواندند, اما هیچیک از اهل سقیفه بر غسل و کفن و دفن حضرت حاضر نشدند. امیرالمومنین (ع)بریده اسلمی را برای خبر دادن نزد آنان فرستاد, ولی اعتنایی نکردند و بعد از دفن آن حضرت بیعت آنان هم تمام شد.(مناقب ابن شهرآشوب،ج/۱ص۲۹۷ ؛بحارالانوار،ج۲۲ /ص۵۲۴٫)
عبدالله بن حسن میگوید: به خدا قسم ابوبکر و عمر بر پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نماز نخواندند, و سه روز بدن مبارک آن حضرت دفن نشد, ولی با این همه اهل سقیفه مشغول کار خود بودند. (تقریب المعارف:ص۲۵۱٫)
شیخ مفید میفرماید: « اکثر مردم در دفن پیامبر( ص)حاضر نشدند, و نماز بر ان حضرت نخواندند, چه اینکه بین انصار و مهاجرین مشاجره در امر خلافت بود »(ارشاد شیخ مفید،ج۱/ص۱۸۹٫)
عایشه هم در این باره اقراری دارد که جالب توجه است. او گفته است: «بخدا قسم ما از دفن پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم با خبر نشدیم تا اینکه صدای بیل و کلنگ را در شب چهارشنبه از حجره آن حضرت شنیدیم ».یعنی بعد از دفن متوجه شدیم .(تاریخ الاسلام ذهبی،ج/۱ص۵۸۲ ؛السیرهالنبویه ابن کثیر،ج۴ /ص۵۳۸ ؛مسند احمد،ج۶ /ص۲۷۴،۲۴۲،۶۲)

 


حال این سوال شاید پیش بیاید که چرا امیرالمومنین علی علیه السلام که شخصا مسئولیت کفن و دفن آن حضرت را به عهده داشت در این سه روز آن بدن مطهر را به خاک نسپرد؟
درجواب می گوییم: امیرالمومنین علی(ع) با این اقدام واقعیتی را در تاریخ به یادگار نهاد و آن افشای نیم‎رخی از چهره کسانی بود که بانقاب تزویر، خود را اول مسلمان، یار غار و صحابی طراز اول و برجسته پیامبر معرفی کردند، اما در این شرائط جنازه مطهر پیامبر(ص) را سه روز رها می کنند و بر خلاف دستور پیامبر(ص)، به دنبال تثبیت خلافت شومی می روند که سالها برای آن برنامه ریخته اند.درتکمله این بند لازم می دانم سخنی از ابن ابی الحدید یکی از نویسندگان اهل بزرگ اهل سنت در این خصوص ذکر نمایم:«…باید گفت امام(ع)بدین خاطر بدن پیامبر(ص) را تا سه روز دفن ننمود تا به مردم بفهماند که دنیا آن چنان آنها را به خود مشغول نموده بود که تا سه روز حتی سراغ بدن پیامبر(ص)را نگرفتند.چرا که علی(ع)پس از جریان سقیفه برای رسوا کردن هیات حاکمه از هر راهی که می توانست کوتاهی نکرد..(شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید،ج ۱۳/ص۳۸.)

 

 

منبع:پرسمان