سوال: آیا امام سجاد علیه السلام با یزید لعنه الله بیعت کردند؟

 

پاسخ : اگر چه در نقل های پس از وقوع فاجعه کربلا و به اسارت بردن آل الله چیزی در ارتباط با بیعت کردن امام سجاد سلام الله علیه با یزید لعنه الله نداریم، ولی باید گفت طبق اعتقادی که داریم و حوادث تاریخی نشان  می دهد همه امامان ما بنا بر جبر روزگار و فشارهایی که وجود داشت و همچنین برای مصلحت اسلام مجبور شدند با طاغوتیان زمانه خود بیعت کنند.

 

تنها امامی که با هیچ طاغوتی بیعت نکرده است وجود مقدس امام عصر ارواحنا فداه و عجل الله تعالی فرجه هست و یکی از فلسفه های غیبت امام زمان علیه الصلاه و السلام را در همین مسئله دانسته اند. یعنی امام زمان علیه السلام نباید بیعت جباران بر گردنش باشد، چرا که او آخرین حجت خدا هست و می خواهد تمام جباران را از روی زمین محو کند.

 

اما درباره امام سجاد علیه السلام اگر هم در وقایع مربوط به فاجعه بعد از کربلا پیرامون بیعت آن حضرت چیزی ذکر نشده، در سال شصت و دو که فاجعه حره مدینه اتفاق افتاد و قوای یزید به داخل مدینه ریختند و این شهر را آماج جنایات خود کردند، در تاریخ داریم (تاریخ یعقوبی و احتمالا تاریخ طبری و امثال آنها آورده شده) که مسلم بن عقبه فهری، فرمانده جنایت کار یزید لعنه الله وقتی مدینه را اشغال کرد و مردم را جمع کرد، به زور از آنها برای یزید بیعت گرفت، به امام سجاد علیه السلام هم رسید و از امام هم خواست بیعت کند و امام هم به ناچار بیعت فرمودند