چند دلیل باعث می شود که بچّه ها به این رفتارها علاقه‌مند شوند؛ از جمله‌:

الف. دوستان

اوّلین عامل علاقه مند شدن بچّه ها به این مسائل، دوستان و هم نشینان هستند. بچّه ها در دروه‌ی نوجوانی از دوستان خود خیلی زیاد تاثیر می‌پذیرند؛ لذا والدین باید بر این روابط نظارت داشته باشند.

ب. اقوام و فامیل

دلیل دوّم علاقه مند شدن نوجوانان، تاثیر فامیل و اقوام است؛ به عنوان مثال ممکن است در فامیل افرادی باشند که برای نوجوانان جذّابیت های شخصیتی داشته باشند و روی آن‌ها تاثیر بگذارن.

 اگر چنین فردی در فامیل وجود داشته باشد، پدر و مادر باید روابطشان را با او مدیریت کنند؛ به این صورت که در ابتدا به آن شخص تذکّر بدهند و اگر نپذیرفت، در مرحله‌ی بعد رابطه‌ی خود را با او کم کنند.

ج. بی‌کاری

بیکاری باعث می‌شود که بچّه ها به سمت نیاز‌های کاذب حرکت کنند. اگر والدین برای وقت فرزندان خود برنامه‌ریزی نداشته باشند، آن‌ها دچار چنین آسیب‌هایی می‌شوند.

د. رسانه

دلیل چهارم که ممکن است زمینه‌ی این مشکل را فراهم کند، رسانه ملّی است. امروزه موسیقی تقریباً در همه‌ی شبکه ها در حال پخش است؛ لذا اگر بیشتر زمان بچّه‌ها با رسانه سپری شود، آنها به این آسیب ها علاقه مند می‌شوند.

ه. امر و نهی

گاهی اوقات بچّه‌ها به دلیل برخورد نامناسب والدین به سمت این موضوعات کشیده می‌شوند؛ مثلاً اگر پدر و مادر روی مسائل اعتقادی و دینی سخت‌گیری‌ کنند، ممکن است نوجوانان نسبت به آن‌ مسائل لجبازی کنند و عکس گفته‌ی آن‌ها را انجام دهد.