ابدیت و خلود به همه انسانها مربوط نیست. اگر کسى مسلمان بود و معصیت کرد، با توبه پاک مىشود. اگر پاک نشد، در برزخ و قیامت پاک مىگردد. چنانچه با اینها هم پاک نشد، به جهنم کشیده مىشود؛ ولى اهل نجات است.

اگر کسى دراین دنیا براى پاک کردن خود از کدورت معاصى اقدام نکرد، در آن دنیا پاکش مىکنند؛ ولى آن پاک کردن کجا و این پاک کردن کجا؟ آن جا با آتش انسان را پاک مىکنند.

علت سخت بودن مرگ براى برخى از انسانها همین است. هنگام مردن روح باید از بدن جدا شود. تصور کنید دندان کسى را بدون بى حسى بکشند، چرا درد مىآید؟ چون مىخواهند روح را از این دندان جدا کنند. حال اگر بخواهند بدون تخدیر روح را از تمام بدن جدا کنند، چه خواهد شد؟ سبب سختى جان کندن همین است.

مردان الهی قبل از مردن خود را میراندهاند؛ «موتوا قبل ان تموتوا».[۱] آنها روح خود را از تعلقات بدن نجات دادهاند و به دلارام حقیقى پیوستهاند. این است که جان کندنشان دشوار نیست. هر چه تعلق انسان به بدن کمتر باشد، جان کندن برایش آسانتر است.

از معصوم (علیهالسلام) پرسیدند: شهداى کربلا این همه تیر و نیزه و سنگ و شمشیر را چگونه تحمل کردند؟ حضرت فرمود: علاقه آنها به تن نبود تا درد احساس کنند. مثل این که یکى از شما مقدارى از گوشت انگشت را با دست دیگر فشار دهد، خیلى درد ندارد.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[۱] – بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۳۱۷٫