وی با استناد به کتاب مرآت العقول علامه مجلسی(ره) مدعی شد: «آقایان (علمای شیعه) می گویند زید بن علی (ع) فرزند امام سجاد (ع) کافر است

وی با تحریف فرمایش علامه مجلسی(ره) در این کتاب ،گفت: «مجلسی می گوید اهل بیت کافرند

او در ادامه نسبت ناروای خود به این عالم بزرگ شیعه مدعی شد: «مجلسی می گوید که در مورد زید بن علی (ع) اختلاف نظر وجود دارد اما به هر حال او ادعای امامت کرده و در کافی و مجلسی آمده هر کسی ادعا کند که از طرف خداوند امام است در حالی که اینطور نباشد او کافر است و هیچ نصیبی از اسلام ندارد. لذا نود درصد آقایان (علمای شیعه) طبق روایاتی که دارند می گویند که زید بن علی (ع) کافر است

گفتنی است در کتاب مرآت العقول علامه مجلسی جزء۲ ص ۲۷۸ راجع زید بن علی(ع) چنین آمده است: «بدان اخباری که راجع به زید بن علی(ع) وارد شده است مختلف اند و در بعضی از آن ها زید را به سبب آنچه دلالت بر ادعای امامت زید کند کافر دانسته اند اما روایات متعدد و فراوان بیانگر آن است که او مورد رضایت آل محمد (ص) بوده و غرض او دفع آن جماعت کافر (بنی امیه) و باز گرداندن حق اهل بیت (ع) به ایشان بوده است و گفته شده که ایشان از جانب امام صادق(ع) مأذون بوده است

 

 

جالب آن که این ادعای نادرست در حالی مطرح شد که متن فوق از کتاب علامه مجلسی راجع به زید به صورت هم زمان نمایش داده شد. متنی که کاملا در تناقض با ادعای این کارشناس وهابی می باشد.

زید بن علی (ع) در سال ۷۹ هجری قمری در خانه دانش و فضیلت دیده به جهان گشود و در دامن تقوی و عبادت تربیت یافت، پدرش زینت عابدان، سرور زاهدان، فخرالساجدین، زین العابدین حضرت علی بن حسین (ع) می باشد که در عبادت و اطاعت یگانه زمان و نادره دوران بود.(۱)

بعد از شهادت امام حسین(ع)، زید بن علی (ع) نخستین علویی بود که دست به نبرد مسلحانه زد و برای نابود ساختن بنی امیه کمر همت بست.(۲)

قیام زید بن علی (ع) از نظر شیعه اثنی عشری در یک جمله خلاصه می شود و آن مطالبه حقوق از دست رفته آل محمد (ص) آن هم نه برای خود بلکه برای امام برگزیده آل محمد (ص) می باشد. بطوریکه در منابع شیعی بیان شده این امام برگزیده به غیر از برادرش، امام محمد باقر (ع) کس دیگری نبود.(۳)

 

 

ثقه‌الاسلام کلینی روایت می کند: «زید مردی دانشمند و راستگو بود و هرگز بسوی خود دعوت نکرد بلکه به پیشوایی برگزیده ای از آل محمد(ص) دعوت می کرد و اگر پیروز می شد، قطعاً به وعده خود وفا می کرد.(۴)

عالم جلیل القدر شیخ مفید می فرماید: «زید پس از امام باقر (ع) در میان برادران خود از نظر دانش و فضیلت، تقوی و عبادت، سخاوت و شجاعت از همه برتر بود و به خونخواهی امام حسین (ع) با شمشیر خروج، و امر به معروف و نهی از منکر کرد. برخی از شیعیان به امامت او معتقد شده اند، زیرا او به فرد شایسته آل محمد (ص) دعوت می کرد. از این رو گروهی خیال کرده اند که او مردم را بسوی خود دعوت می کرد.

در حالیکه چنین نبود، زیرا او می دانست که برادرش امام محمد باقر (ع) برای تصدی امور مسلمانان از همه شایسته تر است و پدرش امامت را در وصیت خود تصریح کرد و او نیز برای بعد از خود امام صادق (ع) را تعیین و اعلام فرموده است.(۵)

در کتاب کافی از امام صادق(ع) روایت شده که فرمود: «نگوئید زید خروج کرد! زیرا که زید عالم و راستگو بود و شما را به جانب خودش دعوت نکرد بلکه شما را به پسندیده از آل محمّد (ص) دعوت کرد و اگر پیروز می شد همانا به آنچه شما را دعوت می کرد وفا می نمود.»(۷)

لازم به ذکر است که سیاست بریده گویی و تحریف احادیث شیعه چندی است در شبکه های وهابی به شدت مورد استفاده قرار گرفته و وهابیت این خدعه را به منظور اشاعه اکاذیب در میان شیعیان دنبال می کند.

 

 

 

منبع:پرسمان


۱. الشامی، فضلیت، تاریخ زیدیه در قرن دوم و سوم هجری قمری، سازمان چاپ مرکز، نشر دانشگاهی شیراز، ۱۳۶۷، ص۶۷‌

۲. همان، ص۶۷

۳. همان، ص۷۰.۳

۴. روضه کافی، ص۲۱۹.۴

۵. الشامی، فضیلت، تاریخ زیدیه در قرن دوم و سوم هجری قمری، ‌ سازمان چاپ مرکز، نشر دانشگاهی شیراز، ۱۳۶۷، ص۷۰.۵

۶. رضوی اردکانی، سید ابوفاضل، شخصیت و قیام زید بن علی ـ علیه السلام ـ ، قم، دفتر انتشارات اسلامی، ۱۳۶۴، ص۱۳۱.۶

۷. سرائر، امالی صدوق ۱۱/۱۱/۵۳، ج ۴۶/۱۹۱ – کتاب کافی