در این متن می خوانید:
    1. پرسش
    2. تبیین موضوع

پرسش

آیا مذهب سلفیت چیزی به جز مسئله قبور است؟!

 

تبیین موضوع

این موضوع برای برخی از سلفی های معاصر اتفاق افتاد که یکی از آنان شیخ حسن الذاری بود. او بعد از آن سلفیت را ترک گفته و به جماعت اخوان المسلمین ملحق شد. گفت: در آغاز به تحقیق و بررسی فلسفه ی عبدالوهاب در باب توحید پرداختم.

کتاب توحید وی را مطالعه کردم و دریافتم که با صفات خداوند، نه به علم او، نه به صفات بزرگ او، نه به صفات منزه از ذات او و نه با هیچ چیز دیگری هیچ ارتباطی ندارد.

هنگامی که عقاید و فلسفه ی عبدالوهاب را بررسی کردم؛ دریافتم که در واقع این یک مبحث در مورد قبور است و نه شناخت خداوند! سپس در شرح مختصر سیره نبوی به جستجو پرداختم تا ببینم، نگرش و دیدگاه وی در مورد سیره چیست؟ آنگاه به این موضوع پی بردم که سیره رسول خدا صلی ‌الله ‌و ‌علیه‌ و ‌آله را نیز با مبحث قبور بررسی می کند!

سپس فقه اسلامی محمد بن عبدالوهاب را نگریستم؛ و متوجه شدم که در تمامی کتب وی به بحث و تحقیق پیرامون مسئله ی احکام قبور و احکام توسل به قبور پرداخته شده است. در واقع گویی آن رساله عملی در باب فقه القبور است.

سپس به جستجو در تاریخ در نزد محمد بن عبد الوهاب پرداختم؛ دیدم که در موضوع تاریخِ قبور می نویسد!

شیخ الذاری می گوید: با خود گفتم، آیا هنگامی که مادر شیخ محمد بن عبدالوهاب او را به دنیا آورد، در یک مقبره راه می رفته است!؟ که موضوع قبور برای او به عنوان یک بحران تبدیل شده؛ و بزرگترین دغدغه وی مسئله قبور گشته است!

هنگامی که عالم سودانی حسن ترابی به حکومت رسید، به او گفتند: وهابی ها تو را نخواهند پذیرفت؛ پاسخ داد: الحمد لله! شیخ محمد بن عبدالوهاب آنها را با قبور مشغول کرد، تا قصور را برای ما ترک کنند!!