دکتر عصام العماد در روستای العماد از توابع شهر الصباد در جنوب یمن به دنیا آمد. طولی نکشید که به عربستان سعودی رفت و در آنجا توانست وارد مدرسه وهابی ها شود تا به تحصیل علوم دینی بپردازد. وی علوم عقیدتی را توسط مفتی اعظم عربستان، بن باز و بقیه مشایخ وهابی فراگرفت و پس از آن توانست وارد دانشگاه علوم دینی وهابیت شود. مطالعه و خواندن کتابهای ابنتیمیه و محمد بن عبدالوهاب، تأثیر بسزایی در ایجاد تنفر از شیعیان در عصام به وجود آورد؛ تنفری که زیاد به درازا نکشید؛ چرا که وی با خواندن کتابهای سید قطب درباره شخصیت و فضیلت امام علی علیه السّلام و پاسخهای سید قطب به نوشتههای ابنتیمیه باعث شد که تنفر عصام ازشیعیان به کلی از بین برود و پس از آن انقلابی در درون او و بسیاری از طلاب و علمای وهابی ایجاد شود. عصام العماد دارای مدرک دکترا در رشته علوم حدیث و از سال ۱۳۶۷ ساکن شهر مقدس قم میباشد. او هم اکنون از علمای مستبصر شیعه است که در دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم حضور دارد. وی هم اکنون استاد دانشگاه بین المللی المصطفی (ص) است.
این مجموعه، پرسش های این وهابی مستبصر از علمای سلفی می باشد.
بسم الله الرحمن الرحیم
و صلی الله علی سیدنا محمد و علی آله الطیبین الطاهرین
پرسش از سلفی
برادران سلفی مدعی عشق به پیامبر صلی الله و علیه و آله هستند؛ سوال من این است که وقتی همه منافذ ابراز محبت را بر روی خود بستید، چگونه می توانید عشق خود به پیامبر صلی الله و علیه و آله را ابراز کنید؟!
تبیین موضوع
مسئله دیگری که توسط مناهج وهابی در نفوس ما نهادینه شده بود، مسئله حرام بودن زیارت پیامبر خدا صلی الله و علیه و آله از راه دور است! یعنی مسافرت به سوی پیامبر خدا صلی الله و علیه و آله از راه دور مجاز نیست.
مرحوم محمد سعید رمضان البوطی[۱] می گفت: «این سخن از کسی که لذت عشق به پیامبر خدا صلی الله و علیه و آله را چشیده است، بر نمی آید!»
ما وقتی وهابی بودیم فرق بین عشق و لذت عشق را تشخیص نمی دادیم. من اینجا العیاذ بالله به برادران سلفی تهمت نمی زنم که پیامبر خدا صلی الله و علیه و آله را دوست ندارند،
ولی همان طوری که مفتی سوریه مرحوم رمضان البوطی گفت، می گویم برادران سلفی لذت عشق به پیامبر صلی الله و علیه و آله را نچشیده اند. چشیدن عشق با عشق متفاوت است!
اگر انسان لذت عشق و محبت به پیامبر صلی الله و علیه و آله را چشید، جسارت نمی کرد که بگوید مسافرت به سوی پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله از راه دور درست نیست! پس انسانی که پیامبر صلی الله و علیه و آله را دوست دارد، برای پیامبر مسافرت خواهد کرد.
بنابراین من می گویم: مشکل ما در سلفیت اینست که عشق و محبت به پیامبر صلی الله و علیه و آله را نمی چشیدیم. اگر ما به عنوان انسانی مسلمان، بخواهیم عشق و محبت خودمان به محمد بن عبد الله صلی الله و علیه و آله را ابراز کنیم، باید این محبت و عشق به پیامبر خدا صلی الله و علیه و آله مصداق خارجی داشته باشد و در عمل ما بروز کند.
همان طوری که نماز بر انسان واجب شده است، پس باید رکوع و سجود کرد؛ به حج امر شده است، پس باید در کعبه طواف کرد، عشق و محبت به پیامبر صلی الله و علیه و آله نیز باید در عمل آشکار شود. این طواف، جنبه عملی حج است؛ این رکوع، جنبه عملی نماز است.
پس پرسش این است: جنبه عملی عشق به محمد صلی الله و علیه و آله چیست؟
زیارت، توسل، جشن گرفتن در روز ولادت پیامبر صلی الله و علیه و آله، عزاداری در سالروز رحلت رسول خدا صلی الله و علیه و آله، نوشتن قصیده در مورد محمد بن عبد الله صلی الله و علیه و آله و قس علی هذا، از موارد جنبه عملی این محبت است.
برادران سلفی آمدند و همه این منافذ را بستند، پس هنگامی که همه جنبه های عملی بسته شد، عالم سلفی یا شخص وهابی، چگونه می تواند عشق خود به پیامبر صلی الله و علیه و آله را ابراز کند؟!
بنابراین زمانی که وهابیت را ترک کردم، طعم و مزه عشق به پیامبر صلی الله و علیه و آله را شناختم؛ و زیارت پیامبر صلی الله و علیه و آله از راه دور برای من یک امر بدیهی شد.
[۱] بلندپایهترین روحانی سنیمذهب سوریه و امام جماعت مسجد جامع اموی دمشق بود. وی نویسنده بیش از ۴۰ کتاب مرتبط با علوم اسلامی است.
پاسخ دهید