در این متن می خوانید:
    1. پرسش از سلفی
    2. تبیین موضوع

بسم الله الرحمن الرحیم

و صلی الله علی سیدنا محمد و علی آله الطیبین الطاهرین

پرسش از سلفی

برادران سلفی مدعی عشق به پیامبر صلی ‌الله ‌و ‌علیه و ‌آله هستند؛ سوال من این است که وقتی همه منافذ ابراز محبت را بر روی خود بستید، چگونه می توانید عشق خود به پیامبر صلی ‌الله ‌و ‌علیه و ‌آله را ابراز کنید؟!

 

تبیین موضوع

مسئله دیگری که توسط مناهج وهابی در نفوس ما نهادینه شده بود، مسئله حرام بودن زیارت پیامبر خدا صلی ‌الله ‌و ‌علیه و ‌آله از راه دور است! یعنی مسافرت به سوی پیامبر خدا صلی ‌الله ‌و ‌علیه و ‌آله از راه دور مجاز نیست.

مرحوم محمد سعید رمضان البوطی[۱] می گفت: «این سخن از کسی که لذت عشق به پیامبر خدا صلی ‌الله ‌و ‌علیه و ‌آله را چشیده است، بر نمی آید!»

ما وقتی وهابی بودیم فرق بین عشق و لذت عشق را تشخیص نمی دادیم. من اینجا العیاذ بالله به برادران سلفی تهمت نمی زنم که پیامبر خدا صلی ‌الله ‌و ‌علیه و ‌آله را دوست ندارند،

ولی همان طوری که مفتی سوریه مرحوم رمضان البوطی گفت، می گویم برادران سلفی لذت عشق به پیامبر صلی ‌الله ‌و علیه و ‌آله را نچشیده اند. چشیدن عشق با عشق متفاوت است!

اگر انسان لذت عشق و محبت به پیامبر صلی ‌الله ‌و ‌علیه و ‌آله را چشید، جسارت نمی کرد که بگوید مسافرت به سوی پیامبر اکرم صلی ‌الله ‌و ‌علیه و ‌آله از راه دور درست نیست! پس انسانی که پیامبر صلی ‌الله ‌و ‌علیه و ‌آله را دوست دارد، برای پیامبر مسافرت خواهد کرد.

بنابراین من می گویم: مشکل ما در سلفیت اینست که عشق و محبت به پیامبر صلی ‌الله ‌و ‌علیه و ‌آله را  نمی چشیدیم. اگر ما به عنوان انسانی مسلمان، بخواهیم عشق و محبت خودمان به محمد بن عبد الله صلی ‌الله ‌و ‌علیه و ‌آله را ابراز کنیم، باید این محبت و عشق به پیامبر خدا صلی ‌الله ‌و ‌علیه و ‌آله مصداق خارجی داشته باشد و در عمل ما بروز کند.

همان طوری که نماز بر انسان واجب شده است، پس باید رکوع و سجود کرد؛ به حج امر شده است، پس باید در کعبه طواف کرد، عشق و محبت به پیامبر صلی ‌الله ‌و ‌علیه و ‌آله نیز باید در عمل آشکار شود. این طواف، جنبه عملی حج است؛ این رکوع، جنبه عملی نماز است.

پس پرسش این است: جنبه عملی عشق به محمد صلی ‌الله ‌و ‌علیه و ‌آله چیست؟

زیارت، توسل، جشن گرفتن در روز ولادت پیامبر صلی ‌الله ‌و ‌علیه و ‌آله، عزاداری در سالروز رحلت رسول خدا صلی ‌الله ‌و ‌علیه و ‌آله، نوشتن قصیده در مورد محمد بن عبد الله صلی ‌الله ‌و ‌علیه و ‌آله و قس علی هذا، از موارد جنبه عملی این محبت است.

برادران سلفی آمدند و همه این منافذ را بستند، پس هنگامی که همه جنبه های عملی بسته شد، عالم سلفی یا شخص وهابی، چگونه می تواند عشق خود به پیامبر صلی ‌الله ‌و ‌علیه و ‌آله را ابراز کند؟!

بنابراین زمانی که وهابیت را ترک کردم، طعم و مزه عشق به پیامبر صلی ‌الله ‌و ‌علیه و ‌آله را شناختم؛ و زیارت پیامبر صلی ‌الله و ‌علیه و ‌آله از راه دور برای من یک امر بدیهی شد.


[۱] بلندپایه‌ترین روحانی سنی‌مذهب سوریه و امام جماعت مسجد جامع اموی دمشق بود. وی نویسنده بیش از ۴۰ کتاب مرتبط با علوم اسلامی است.