اگر چه تعالیم صحیفه سجادیه، منطبق بر آموزه‏ های دین اسلام و در واقع، بیانگر دستورات و قوانین اسلامی در ابعاد مختلف است، اما نمی ‏توان آن را به مردم و جامعه دینی و اسلامی منحصر کرد. به همان اندازه که اسلام، دینی جهانی و فراملی و پیامبر اکرم(ص)، پیامبر و مایه رحمت برای همه مردم است، صحیفه کامله نیز چون برآمده از فطرت پاک بشری است، روی سخن با همه بشر در همه زمان ‏ها دارد. از ‌این‌رو، تأثیرپذیری از این ره آورد بزرگ معنوی و راه یافتن به دنیای سراسر نور و روحانیت آن، تنها به شیعیان و معتقدان به پیشوایی امامان معصوم(علیهم السلام) منحصر نبوده، دیگر مسلمانان و حتی غیرمسلمانان نیز از این توفیق برخوردار بوده ‏اند. تجربه‏ های نقل شده در این زمینه، به خوبی عمق این رابطه و پیوند را نشان می ‏دهد:


۱ – در سال ۱۳۵۳هـ. مرجع فقید شیعه، حضرت آیت‏ الله مرعشی نجفی نسخه‏ ای از کتاب شریف صحیفه سجادیه را برای علامه طنطاوی (مفتی اسکندریه) به «قاهره» فرستاد. وی در پاسخ چنین نوشت: «نامه گرامی، مدتی پیش به ضمیمه کتاب صحیفه سجادیه از کلمات امام زاهد اسلام، علی زین ‏العابدین، فرزند امام حسین شهید، ریحانه مصطفی، رسید. کتاب را با دست تکریم و احترام گرفتم و آن را کتابی به حق یگانه یافتم که مشتمل بر علوم و معارف و حکمت‏ هایی است که در غیر آن یافت نمی‏ شود. بی ‏شک این از شوربختی ما اهل سنّت است که تاکنون به این اثر گران‏بهای جاوید از میراث‏ های نبوت و اهل‏ بیت، دست نیافته‌ایم. من هر چه در آن مطالعه می ‏کنم، می ‏بینم که سخنی بالاتر از کلام مخلوق و فروتر از کلام خالق و به راستی کتاب گران‏مایه و با ارزشی است»[صحیفه سجادیه، ترجمه سید صدرالدین صدر بلاغی، مقدمه، ص ۳۷].


۲ – آقای «اندره کوفسکی»، دانشمند مسیحی لهستانی که کتاب صحیفه سجادیه از مرکز اسلامی آن دیار برایش ارسال شده، در نامه‏ ای به آن مرکز می ‏نویسد: «من در حال حاضر، مشغول مطالعه ترجمه انگلیسی صحیفه سجادیه هستم که برایم فرستاده ‏اید و به شدت تحت تأثیر اندیشه ‏های امام مسلمانان، امام سجاد(علیه السلام) قرار گرفته ‏ام که افکار بلند و متعالی او در صفحات صحیفه سجادیه تبلور یافته است. مطالعه این اثر گران‏قدر و دقت در مضامین و معارف سرشار آن، به شدت، روح مرا متأثر و مجذوب ساخته و از نو، خدایی بزرگ به من بخشیده است» [سایت اندیشه قم، مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات؛ به نقل از «نگرشی کوتاه به عملکرد ۲۲ساله مرکز نشر معارف اسلامی در جهان» ص ۱۳].


۳ – خانم «آنه ماری شیمل»، محقق و نویسنده توانای آلمانی در یکی از مصاحبه‏ هایش با اشاره به ادیان اسلامی و می‏ گوید: «من خودم همواره دعاها، احادیث و اخبار اسلامی را از اصل عربی آن می ‏خوانم. بخشی کوچک از کتاب مبارک صحیفه سجادیه را نیز به آلمانی ترجمه و منتشر کرده ‏ام. نزدیک هفت سال پیش، وقتی مشغول ترجمه دعای رؤیت هلال ماه مبارک رمضان و دعای وداع با آن ماه بودم، مادرم در بیمارستان بستری بود. من هر وقت به او سر می‏زدم، پس از آن که به خواب می ‏رفت، در گوشه‏ ای از آن اتاق به کار پاک‏نویس ترجمه ‏ها مشغول می ‏شدم. در کنار مادرم، خانمی بسیار فاضل بستری بود که کاتولیک مؤمن و متعصبی به نظر می ‏آمد. وقتی فهمید من دعاهای اسلامی را ترجمه می ‏کنم، دلگیر شد و گفت: مگر در مسیحیت و مکتب مقدس خودمان کمبودی داریم که تو به دعاهای اسلامی روی آورده ‏ای؟ ترجمه ‏ام که چاپ شد، یک نسخه از آن را برایش فرستادم. یک ماه بعد، تلفن کرد و گفت: «صمیمانه از هدیه این کتاب، سپاس‏گزارم؛ زیرا هر روز به جای دعای معمول خود، آن را می‏خوانم» [بانوی شرق شناس، ترجمه محبوبه پلنگی، ماهنامه پیام زن، فروردین ۱۳۸۱، ص ۳۲].


۴ – کتابخانه واتیکان پس از دریافت نسخه ‏ای از صحیفه کامله سجادیه، نامه تشکر آمیزی به «مرکز نشر معارف اسلامی در جهان» ارسال داشته، در آن می ‏نویسد: این کتاب، حاوی مضامین عالی عرفانی است؛ پس آن را در بهترین جایگاه کتابخانه، جهت استفاده محققان قرار داده‏ ایم. [ سایت اندیشه قم، به نقل از «نگرشی کوتاه به عملکرد ۲۲ ساله مرکز نشر معارف اسلامی در جهان» ص ۱۳].

آن چه در این اظهار نظرها و تجربه‏ ها مایه شگفتی و درس است، آن است که این بزرگان پیش از آن که صحیفه سجادیه را مجموعه ‏ای دعایی برای راز و نیاز با خداوند بدانند، آن را کتابی علمی و معرفتی یافته ‏اند که تجلی‏گاه اندیشه ‏های بلند و افکار متعالی امام سجاد(علیه السلام) است.


حُسن ختام این گفتار، سخنی است از رهبر فرزانه امّت، حضرت آیت ‏الله خامنه ‏ای است؛ کسی که خود نیایشگری راستین و متضرع به درگاه خداوند و تبیین کننده معارف دعایی اهل‏ بیت(علیهم السلام) است و سخنان دل‏نشین و راهگشایش، همواره چراغ راه معرفت جویان و حقیقت طلبان بوده است. این گفته ‏های زلال، چشم ما را از غبار نگاه عادت به صحیفه سجادیه، شست و شو داده، جور دیگر دیدنِ آن را به ما می ‏آموزد. وی می ‏فرماید:


«اگر کسی همین صحیفه مبارکه سجادیه را نگاه کند، خلاصه و عصاره‏ ای از تفکرات اهل ‏بیت(علیهم السلام) در این کتاب گنجانده شده است. در صحیفه سجادیه، ایمان عمیق، عرفان واضح و دور از ابهام، توجه کامل به مبدأ عظمت و معبود و ذات اقدس الهی، اهتمام به امور مردم مسلمان – امور آحاد مردمی که با انسان مرتبط ‌اند – و اهمیت دادن به افتخارات اسلامی و صدر اسلام، موج می ‏زند؛ کتاب زندگی عارفانه و عاشقانه و عاقلانه است. مجموعه ‏ای از این‏ هاست. و دریای مواج روایات اهل‏ بیت(علیهم السلام) هم از طرف دیگر. این چیزهایی است که امروز دنیای اسلام به آن ها نیازمند است» [از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با مسلمانان شرکت کننده در چهارمین مجمع جهانی اهل ‏بیت(علیهم السلام)، ۲۸/۵/۱۳۸۶].


با خدای متعال، رابطه برقرار کنید؛ با نماز، با نافله، با تلاوت قرآن، با دعا، با صحیفه سجادیه. این صحیفه سجادیه، پر از معارف دینی است. با این کار، بنیه دینی و انقلابی خودتان را هم محکم می‏ کنید. جوان ما اگر بنیه دینی ‏اش مستحکم باشد، خیلی از این کسانی که مشغول تلاش‌اند برای منحرف کردن ذهن‏ ها به سمت‏ های گوناگون، وقتی دیدند جوان ما محکم است، می‏ کشند کنار. امروز در خیلی جاها از عرفان ‏های مادی پوچ و بی‏ محتوا گرفته تا ادیان منسوخ، تا سازمان ‏هایی که اسمش دین است و باطنش سیاسی است، مشغول تلاش‌اند؛ مشغول کشمکش‌اند؛ برای این که از این مجموعه انبوه نیروی اسلامی، هر چه می ‏توانند، بکَنند و کم کنند. جوان ما وقتی بنیه فکری و اعتقادی‏ اش محکم بود، طرف هم می ‏فهمد که دیگر نباید دنبال جوان ما بیاید. این استحکام بنیه اعتقادی، با همین توبه‏ ها، با همین تضرع ‏ها و توسل به پروردگار، در همین صحیفه سجادیه به دست می ‏آید. این دعا‏ها فقط یا رب یا رب گفتن نیست؛ لبریز از معارف اسلامی است که اعتقاد انسان را عمیق می‏ کند [از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با استادان و دانشجویان شیراز، ۱۴/۲/۱۳۸۷].

 

 

 

منبع:پرسمان