آداب شیر دادن در اسلام

وقتی ما به آموزه های دینی خود نگاه می کنیم، می بینیم که اسلام برای هر کاری یک سری آداب دارد؛ مثلاً آمده است که قبل از غذا خوردن بسم الله بگوییم، لقمه های کوچک انتخاب کنیم، در هنگام غذا خوردن به دهان یک دیگر نگاه نکنیم و… این ها از جمله آدابی است که شریعت مقدّس اسلام برای ما قرار داده است.

برای این که انشاالله در وجود فرزندانی که با شیر مادر در حال تغذیّه هستند، نور و معرفت الهی قرار بگیرد، توجّه به این چند نکته خیلی می تواند حائز اهمیّت باشد.

الف. با وضو شیر دادن

چقدر خوب است، مادرها با وضو به بچّه های خود شیر بدهند؛ برای این کار اگر آنها علاوه بر نمازهای یومیه، سه بار دیگر نیز وضو بگیرند؛ دائم الوضو خواهند شد؛ جالب است که روایات دینی ما این دائم الوضو بودن را بسیار ارزشمند می دانند؛ مثلاً انسان ها اگر می خواهند روزی بیشتری داشته باشند، همین که دائم الوضو باشند، خدای متعال روزی آنها را بیشتر می کند. اگر مادرها به این نکته که دقّت داشته باشند، انشاالله آن برکتی که در رأس آن معنویت و نورانیت الهی است، در وجود فرزندشان شعله ور می شود.

نکته ای که خیلی مهم است این است که خود با وضو بودن مادر، باعث می شود که او در حال شیر دادن به یاد خدا باشد و همین به یاد خدا بودن می تواند تاثیر زیادی در روح و روان فرزند بگذارد.

ب. دور بودن از صداهای مزاحم

نکته دوّمی که در آداب شیر دادن به فرزندان اهمّیت دارد، این است که باید مراقب باشیم در آن لحظاتی که به فرزندمان شیر می دهیم، صداهای مزاحم وجود نداشته باشد؛ خصوصاً صداهایی که رنگ و بوی معصیت دارند. مثلاً خدایی ناکرده بعضی ها عادت به شنیدن موسیقی در زمان های مختلف و در و طول روز دارند.

ج. گوش دادن به اصوات الهی

سوّمین نکته این است که در آن زمان ها باید اصوات الهی به گوش مادر برسد؛ مثلاً صدای خواندن قرآن با نوایی ملایم در فضای خانه طنین انداز باشد و پخش شود یا اینکه خود مادر در زمانی که به فرزندش شیر می دهد، سوره هایی از قرآن را که حفظ است، تلاوت کند. گاهی اوقات مهم هم نیست که آیه های مختلف از سوره های متفاوت خوانده شود؛ اگر مادران یک سوره را هم با خودشان تکرار کنند، انشاالله این هم می تواند کمک کند.

د. به کار بردن کلمات محبّت آمیز

مادر باید در زمان شیر دادن، کلمات محبّت آمیز به کار ببرد؛ چراکه آن آرامشی که در کلام مادر وجود دارد، می تواند به فرزند کمک کند که او انشاالله یک شیر کامل را در تغذیّه خودش داشته باشد و از این شیر بهره مند شود.

ه. زمان بندی مناسب

نکته پنجم و آخرین نکته در این زمینه این است که مادران حتماً به این مسأله توجّه داشته باشند که وقتی می خواهند به فرزندان خود شیر بدهند، از این بابت مطمئن باشند که قرار نیست در آن لحظاتی که بچّه در حال شیر خوردن است، اتّفاق خاصی بیافتد؛ مثلاً یک موقع می دانیم که همسر ما در ساعت دو بعد از ظهر به منزل می آید؛ بنابراین این طور نباشد که پنج دقیقه به دو، ما تصمیم بگیریم به فرزندمان شیر بدهیم؛ چرا که از آن طرف پنج دقیقه بعد زنگ در خانه به صدا در می آید و ما باید در را باز کنیم؛ همین وقفه باعث می شود که تغذیه فرزند کامل نشود؛

نبیّ گرامی اسلام می فرمایند: مادر باید از دو سینه ی خود به فرزندش شیر بدهد؛ زیرا یکی از این ها آب و دیگری نان است معنی روایت این است که مادران باید شیر کامل به فرزند خود بدهند.

زمان مناسب، چه زمانی است؟

زمان شیر دادن به فرزند خیلی مهم است. دو نظر بین متخصصین تغذیّه وجود دارد؛ یکی این که هر وقت فرزند گرسنه بود، به او شیر بدهیم؛ ولو این که این فاصله ها نیم ساعت یک بار باشد. نظر دیگر هم این است که اگر مادر شیر کاملی داشته باشد، معمولاً بچّه ها هر دوساعت و نیم تا سه ساعت یک بار به شیر مادر نیاز دارند؛

به نظر می آید که نظر دوّم به ثواب نزدیک تر باشد؛ یعنی اگر شیر مادر کافی باشد، بچّه ها می توانند شیری را که خورده اند، در مدّت زمان دو تا سه ساعت ذخیره کنند و این نیاز خود را رفع کنند.