تولد امام علی(ع) در کعبه در کتاب‌های تاریخی و روایی فراوانی ذکر شده و آنچه در پرسش به عنوان یک ابهام مطرح شده است نیز دارای پاسخ می‌باشد.
در همین راستا باید گفت که شیعیان در مورد چنین میلادی اتفاق نظر دارند و بسیاری از علمای اهل سنت نیز بدان پرداخته‌اند:
[۱]
۱ – حافظ ابو عبدالله محمد بن عبدالله، معروف به حاکم نیشابوری، از نویسندگان بزرگ اهل سنت چنین بیان می‌دارد: «روایات متواتر است که فاطمه بنت اسد، امیرمؤمنان علی بن ابی طالب ـ کرّم الله ـ وجهه، را در خانه کعبه به دنیا آورده است».
[۲]
۲ – ابن جوزی می‌گوید: «روایت شده که فاطمه به علی باردار بود به طواف کعبه آمد، درب کعبه را زد که در بر رویش باز شد و وارد کعبه شد و در آن‌جا وضع حمل کرد».
[۳]
۳ – آلوسی که از اندیشمندان مشهور و تا حدی متعصب اهل‌سنت است، در شرح قصیده عینیه عبدالباقی افندی می‌گوید: «ولادت امیرمؤمنان کرم الله وجهه در درون کعبه، در سراسر دنیا مشهور است و در کتاب‌های هر دو فرقه شیعه و اهل سنت روایت شده و هرگز در مورد غیر ایشان چنین فضیلتی ثابت نشده است».
[۴]
۴ – در روایتی تاریخی از شخصی به نام یزید بن قعنب نقل شده است که «من‏ با عبّاس‏ و جمعى‏ از بنى‏ عبد العزّى‏ به‏ در بیت‏ الحرام‏ نشسته‏ بودیم‏ که‏ فاطمه‏ بنت‏ اسد که نه ماهه حامله بود وارد  مسجد الحرام شده و در حال طواف‏ بود که ناگاه‏ درد زایمان او را فرا گرفته و مجالی‏ برای بیرون‏ آمدن‏ از مسجد نداشت، او خطاب به پروردگارش گفت‏: اى‏ خداوند خانه!‏ به‏ حرمت‏ بانى‏ این‏ خانه‏ که‏ این‏ ولادت‏ را بر من‏ آسان‏ گردان‏! راوى‏ گوید: ناگاه‏ دیدم‏ که دیوار خانه‏ گشوده‏ شد و فاطمه‏ به‏ درونش ‏رفته‏ و از چشمان‏ ما دور شد‏. ما نیز خواستیم‏ که‏ وارد کعبه شویم اما نتوانستیم، بعد از چهار روز فاطمه که على را در دستانش داشت از کعبه بیرون آمد».
[۵]
واضح است که شکافته شدن دیوار کعبه ربطی به مسقف نبودن و یا ارتفاع کم آن – با فرض پذیرش – ندارد و هنگامی که چنین معجزه‌ای رخ می‌دهد و زن حامله‌ای به درون خانه خدا فراخوانده می‌شود و دیوار آن خانه مقدس برایش شکافته شده و با روشی غیر عادی وارد آن می‌شود، همه نشان از یک امر فوق العاده‌ای دارد که کرنش همگان را در برابر آن در پی دارد و اگر در برخی از گزاره‌های تاریخی آمده که مثلاً عده‌ای از دیوار کوتاه کعبه بالا رفته و از درون آن چیزی به سرقت برده‌اند تأثیری در اصل ماجرا ندارد؛ چرا که شکافته‌شدن دیوار یا باز شدن درب، ربطی به کوتاهی و بلندی دیوار ندارد و اجمالاً می‌دانیم که کعبه قطعاً دارای در بوده
[۶] و غیر از دزدان، مردم عادی حرمت کعبه را نگه داشته و از دیوار آن وارد نمی‌شدند و به همین دلیل، هنگامی که دیدند با تمام سعی و تلاش نمی‌توانند از درب کعبه وارد شوند، دانستند که حکمتی در پی این ماجرا نهفته است[۷] و چون فهمیدند که این معجزه‌ای الهی است، به این اطمینان هم رسیدند که آنکه دیوار را برای فاطمه گشوده، او را در گرسنگی و تشنگی نخواهد گذاشت.

 

منبع: اسلام کوئست


[۱]. غیر از موارد ذکر شده برای دیدن دیگر ادله اثبات ولادت امیر المؤمنین.

[۲]. حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله، المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص ۴۸۳، حیدرآباد، ۱۳۲۴ق.

[۳]. سبط بن جوزی، تذکره الخواص، ص ۲۰، قم، منشورات الشریف الرضی، ۱۴۱۸ق.

[۴]. به نقل از امینی، عبدالحسین، الغدیر، ج ۶، ص ۲۲، بیروت، دار الکتاب العربی، بیروت، بی‌تا.

[۵]. حر عاملی، محمد بن حسن، اثبات الهداه، ج۳، ص ۴۴۱، بیروت، اعلمی، ۱۴۲۵ق.

[۶]. منصب کلید داری کعبه که قبل از اسلام بوده به همین معنا است.

[۷]. شیخ صدوق، محمد بن علی بن الحسین، الأمالی، ص ۱۳۲، تهران، کتابچی، ۱۳۷۶ ش.