هنگام میلاد امام علی(ع)، کعبه مسقف نبوده و دیوارش نیز کوتاه بود. پس اگر ادعا شود که دیوار کعبه برای مادر امام شکافته شد، این پرسش وجود دارد که چگونه مردم مکه در این چند روز – و تا زمان میلاد علی ع – نگران گرسنگی و تشنگی آنان نبوده و از بالای دیوار، حال آنان را جویا نمیشدند؟!
تولد امام علی(ع) در کعبه در کتابهای تاریخی و روایی فراوانی ذکر شده و آنچه در پرسش به عنوان یک ابهام مطرح شده است نیز دارای پاسخ میباشد.
در همین راستا باید گفت که شیعیان در مورد چنین میلادی اتفاق نظر دارند و بسیاری از علمای اهل سنت نیز بدان پرداختهاند:[۱]
۱ – حافظ ابو عبدالله محمد بن عبدالله، معروف به حاکم نیشابوری، از نویسندگان بزرگ اهل سنت چنین بیان میدارد: «روایات متواتر است که فاطمه بنت اسد، امیرمؤمنان علی بن ابی طالب ـ کرّم الله ـ وجهه، را در خانه کعبه به دنیا آورده است».[۲]
۲ – ابن جوزی میگوید: «روایت شده که فاطمه به علی باردار بود به طواف کعبه آمد، درب کعبه را زد که در بر رویش باز شد و وارد کعبه شد و در آنجا وضع حمل کرد».[۳]
۳ – آلوسی که از اندیشمندان مشهور و تا حدی متعصب اهلسنت است، در شرح قصیده عینیه عبدالباقی افندی میگوید: «ولادت امیرمؤمنان کرم الله وجهه در درون کعبه، در سراسر دنیا مشهور است و در کتابهای هر دو فرقه شیعه و اهل سنت روایت شده و هرگز در مورد غیر ایشان چنین فضیلتی ثابت نشده است».[۴]
۴ – در روایتی تاریخی از شخصی به نام یزید بن قعنب نقل شده است که «من با عبّاس و جمعى از بنى عبد العزّى به در بیت الحرام نشسته بودیم که فاطمه بنت اسد که نه ماهه حامله بود وارد مسجد الحرام شده و در حال طواف بود که ناگاه درد زایمان او را فرا گرفته و مجالی برای بیرون آمدن از مسجد نداشت، او خطاب به پروردگارش گفت: اى خداوند خانه! به حرمت بانى این خانه که این ولادت را بر من آسان گردان! راوى گوید: ناگاه دیدم که دیوار خانه گشوده شد و فاطمه به درونش رفته و از چشمان ما دور شد. ما نیز خواستیم که وارد کعبه شویم اما نتوانستیم، بعد از چهار روز فاطمه که على را در دستانش داشت از کعبه بیرون آمد».[۵]
واضح است که شکافته شدن دیوار کعبه ربطی به مسقف نبودن و یا ارتفاع کم آن – با فرض پذیرش – ندارد و هنگامی که چنین معجزهای رخ میدهد و زن حاملهای به درون خانه خدا فراخوانده میشود و دیوار آن خانه مقدس برایش شکافته شده و با روشی غیر عادی وارد آن میشود، همه نشان از یک امر فوق العادهای دارد که کرنش همگان را در برابر آن در پی دارد و اگر در برخی از گزارههای تاریخی آمده که مثلاً عدهای از دیوار کوتاه کعبه بالا رفته و از درون آن چیزی به سرقت بردهاند تأثیری در اصل ماجرا ندارد؛ چرا که شکافتهشدن دیوار یا باز شدن درب، ربطی به کوتاهی و بلندی دیوار ندارد و اجمالاً میدانیم که کعبه قطعاً دارای در بوده[۶] و غیر از دزدان، مردم عادی حرمت کعبه را نگه داشته و از دیوار آن وارد نمیشدند و به همین دلیل، هنگامی که دیدند با تمام سعی و تلاش نمیتوانند از درب کعبه وارد شوند، دانستند که حکمتی در پی این ماجرا نهفته است[۷] و چون فهمیدند که این معجزهای الهی است، به این اطمینان هم رسیدند که آنکه دیوار را برای فاطمه گشوده، او را در گرسنگی و تشنگی نخواهد گذاشت.
منبع: اسلام کوئست
[۱]. غیر از موارد ذکر شده برای دیدن دیگر ادله اثبات ولادت امیر المؤمنین.
[۲]. حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله، المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص ۴۸۳، حیدرآباد، ۱۳۲۴ق.
[۳]. سبط بن جوزی، تذکره الخواص، ص ۲۰، قم، منشورات الشریف الرضی، ۱۴۱۸ق.
[۴]. به نقل از امینی، عبدالحسین، الغدیر، ج ۶، ص ۲۲، بیروت، دار الکتاب العربی، بیروت، بیتا.
[۵]. حر عاملی، محمد بن حسن، اثبات الهداه، ج۳، ص ۴۴۱، بیروت، اعلمی، ۱۴۲۵ق.
[۶]. منصب کلید داری کعبه که قبل از اسلام بوده به همین معنا است.
[۷]. شیخ صدوق، محمد بن علی بن الحسین، الأمالی، ص ۱۳۲، تهران، کتابچی، ۱۳۷۶ ش.
پاسخ دهید