سؤال: فرزند من گاهی اوقات شب ادراری دارد؛ راه درمان آن چیست؟

جواب:

اگر گاهی اوقات این اتّفاق می افتد، ممکن است که اصلاً شب ادراری نباشد؛ چون شب ادراری در بچّه هایی صدق می کند که حداقل در هفته سه شب این اتّفاق را داشته باشند ولی بچّه هایی که هفته ای یک بار، یا دو هفته ای یک بار و یا یک موقع هایی در یک هفته دو بار پشت سر هم این مشکل را دارند، ولی تا دو هفته این کار را تکرار نمی کنند، این ها بچّه های شب ادرار نیستند.

اگر واقعاً به این صورت است که گه گداری این اتّفاق می افتد، والدین در این مورد نگران نباشند؛ ولی اگر احیاناً  مواردش در طول هفته، بیش از آن چیزی بود که ما عرض کردیم، این بچّه شب ادرار است و باید به پزشک مراجعه کند.

عوامل بروز شب ادراری

الف. تغذیه ی نامناسب

دلیل شب ادراری ها، دو مشکل عمده می تواند باشد؛ یکی نوع تغذیّه بچّه هاست؛ مثلاً بچّه هایی که شب ها غذاهای آبکی می خورند، آب زیاد می خورند و یا میوه زیاد می خورند، در این بچّه ها این مسئله اتّفاق می افتد.

ب. فشار های روانی

گاهی اوقات هم دلیل شب ادراری بچّه ها، فشارها ی روانی در طول روز است. بچّه هایی که اضطراب بیشتری دارند، بچّه هایی که استرس دارند، بچّه هایی که تنبیه بدنی می شوند و یا داد و بی داد زیادی بر سر این ها زده می شود، این بچّه ها ممکن است که دچار شب ادراری شوند.

لذا مادران باید به فرزندان کمک کنند؛ چرا که معمولاً فشارهای عصبی را که روی فرزندان است، هیچ کس بهتر از مادران نمی تواند تشخیص دهد. بالاخره مادر در کنار فرزندش است و روحیّه ی فرزندش را می شناسد؛ مثلاً یک بچّه ای این گونه است که اگر پدر یا مادر و یا اطرافیان با او قهر کنند، روی او فشار روانی ایجاد می شود و برعکس بچّه ای ممکن است این طور نباشد. کلاً! روحیّه ی بچّه ها با هم متفاوت است.

راهکار های درمان

الف. قطع یا کم کردن تنبیه

توصیه هایی که والدین داریم، مخصوصاً در مدل دوّم که کودک با فشار عصبی روبه رو است، این است که سعی کنند فشار روحی را از روی بچّه بردارند. به عنوان مثال اگر خدایی ناکرده تنبیهی برای بچّه دارند، این تنبیه یا برداشته شود و یا به حدّاقل برسد.

ب. کم کردن توقّعات

اگر می بینیم که فشار روحی به فرزند ما از این جهت است که انتظار بیش از ندازه ای نسبت به او داریم، این انتظارات را متعادل کنیم و توقّعات خودمان را کم کنیم تا این فشار کمتر شود.

ج. اصلاح تغذیّه

در بخش تغذیّه ی این فرزند هم سعی کنند که اگر در شبها آب و میوه زیاد می خورد و تمایلش به غذاهایی است که طبع سردی دارند و یا غذاهایی که آبکی هستند، این را هم به تدریج تغییر دهند، یا اینکه زمان مصرف آن را اصلاح کنند؛ مثلاً اگر میوه را یک ساعت قبل از خواب می خورد، اکنون دو ساعت یا دو ساعت و نیم قبل از خواب به او بدهند، تا مشکل این فرزند کم شود.