سؤال: نقش یهود در پدید آمدن توطئه های صدر اسلام (مانند قتل رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، واقعه سقیفه، شهادت امیر المومنین علیه السلام و واقعه عاشورا)

 

پاسخ: باید گفت که در منابع تاریخی و نقل های پذیرفته شده توسط محققان، چنین چیزی وجود ندارد. راجع به ارتحال رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلم، نقلی را داریم که یهود در آن موثر بوده است که راجع به این نقل جداگانه بحث خواهیم کرد. اما در اینکه توطئه سقیفه و حوادث تلخ بزرگ از جمله شهادت امیرمومنان علیه السلام و وقوع حادثه جانسوز کربلا، زیر سر یهود باشد از نظر علمی فاقد اعتبار هست. چون ما هیچ سند تاریخی که دلالت بر این موضوع داشته باشد را نداریم و بالاتر از سند تاریخی آن است که در لسان اهل بیت علیهم السلام، به حدیثی بر نمی خوریم در رابطه با دست داشتن یهود در اینگونه موارد.

 

اگر ما بدانیم که امام معصوم علیه السلام به عنوان متولی راستین دین وظیفه دارد که با هر خطری که دین را تهدید می کند مقابله کند و به پیروان خود هشدار بدهد و خطرات و تهدیدات را برای مسلمانان بازگو کند و آنها را نسبت به این خطرات آگاه کند، باید در مورد یهود روایاتی را در این زمینه می فرمودند اما ما موردی را از ائمه علیهم السلام در این رابطه مشاهده نمی کنیمالبته بنده در علم حدیث تخصص ندارم اما با بررسی هایی که در کتاب شریف بحارالانوار انجام دادم، حتی به یک حدیث برخورد نکردم که امامان ما علیهم السلام عاملان وقوع چنین فجایع و توطئه هایی در عالم اسلام را یهودیان معرفی کرده باشند.

 

بله درباره نقش یهود و فتنه یهود احادیثی داریم، منتهی مربوط به آخر الزمان و ایام ظهور است نه اینکه اینها عاملان وقوع این حوادث در اسلام بوده اند. از آنجا که امام معصوم وظیفه حفظ دین را دارد اگر یهودی ها چنین نقشی داشتند بر امام واجب و لازم بود که این خطرات را برای مردم گوشزد کند کمااینکه در نمونه های مشابه چنین مواردی را ملاحظه می کنیم. مثلاً در رابطه با غالیان (یعنی کسانی که غلو در اهل بیت می کردند) وقتی امامان ما احساس خطر می کردند (امام باقر، امام صادق و امام جواد علیهم السلام) با برخوردهای قاطع و بیان های صریح مردم را متوجه انحراف اینها و خطراتی که دارند نمودند و وظیفه خود را در این ارتباط انجام دادندبنابراین معنا ندارد که چنین خطرات و توطئه هایی توسط یهودی ها برای اسلام پدید آمده باشد ولی امامان ما نعوذبالله متوجه این مسئله نشده باشند‌ و امروز ما اینها را کشف کرده باشیم!