سؤال: پسر من ۱۵ سال دارد و تازه به سن تکلیف رسیده است او در انجام نماز و روزه خود سهل انگاری می‌کند؛ نمی‌دانم چگونه با او برخورد کنم که او از احکام اسلام زده نشود! لطفا من را راهنمایی کنید.

جواب:

پدر و مادرها باید در این زمینه به چند نکته توجّه داشته باشند:

الف. برخورد منطقی در امور عبادی

شاید یکی از دلایلی که باعث می‌شود برخی از نوجوانان نسبت به امور عبادی سهل‌انگاری کنند، سخت‌گیری‌های والدین باشد. سخت گیری‌ها و تذکّرات مداوم، باعث مقاومت بچّه ها در برابر والدین می‌شود؛ در حالی که اگر آن‌ها با فرزندشان به صورت عاطفی و منطقی صحبت کنند، بهتر نتیجه می‌گیرند؛

ب. استفاده از گروه همسالان

یکی از ویژگی‌های دوره‌ی نوجوانی این است که تعلّق آن‌ها به گروه هم سالان بیشتر است؛ لذا پدر و مادر باید از همین ویژگی‌ نوجوانان خود در جهت مثبت استفاده کنند و در این زمینه فرزندان خود را با نوجوانانی که اهل نماز هستند، آشنا کنند.

ج. استفاده از داستان

سوّمین راهکار استفاده از داستان‌های مناسب است؛ البته باید توجّه داشت که والدین باید در این زمینه از داستان‌های واقعی استفاده کنند تا نوجوانان بتوانند به واسطه‌ی‌ آن الگوگیری کنند.

د. بیان سرگذشت ها و خاطرات

پدر و مادرها می‌توانند برای فرزندشان از خاطرات خوش روزه داری صحبت کنند؛ این کار باعث می‌شود که در نوجوانان انگیزه و رغبت ایجاد شود.

ه. استفاده از فکر بچّه ها

گاهی اوقات والدین می‌توانند در این زمینه از فکر بچّه ها استفاده کنند؛ یعنی به جای این‌که مدام به او تذکر دهند که نماز خود را بخوان، به او بگویند که چه برنامه‌ای برای نماز خواندن خود داری؟!

و. تنظیم زمان خواب و بیداری

پدر و مادر‌ها باید سعی کنند که زمان خواب و بیداری فرزندشان را مدیریت کنند؛ زیرا اگر نوجوانان دیر وقت بخوابند؛ در برابر خواندن نماز صبح مقاومت می‌کنند و اگر این روند ادامه داشته باشد، باعث کاهش انگیزه ی آن‌ها می‌شود