یک نکته‌ی حائز اهمّیّت این است که گاهی اوقات وقتی بچّه‌های ما وارد اجتماع می‌شوند، اجتماع و محیط آن چیزی نیست که ما می‌خواهیم و حتّی ممکن است خلاف آموزه‌های ما را به فرزندمان القاء کند. اجتماع مجموعه‌‌ای از عوامل، مثل دوستان و محیط‌هایی است که کودک ما در آنجا آمد و شد دارد؛ از جمله مدارس که ممکن است بر خلاف رویه‌ی ما عمل کنند.

راهکارها:

الف. حل کردن ریشه‌ی مشکل

 اوّلین توصیه این است که والدین بزرگوار سعی کنند در همان‌جایی که این مسئله بوجود آمده‌است، مشکل را حل کنند؛ به عنوان مثال نزد مدیر مدرسه بروند و از او بخواهند که با آن‌ها همکاری کند. در واقع به او بگویند: ما دوست داریم دختر ما چادری باشد و شما این جمله خود را اصلاح کنید و حتّی در صورت امکان هدیه‌ای به او بدهید و به نحوی رفتار خود را توجیه کنید تا دیدگاه فرزندمان اصلاح شود.

 

ب. توجّه محیط‌های مذهبی

نکته‌ی دوم این است که وقتی بچّه‌ها به مدرسه می‌روند، ما کارهای تربیتی را تعطیل نکنیم و نگویم که همه اتفّاقات قرار است در مدرسه بیفتد؛ زیرا یک موقع نیاز است که ما نقش خود را پر رنگ کنیم و آن‌ها را به فضاهای بهتری مانند مسجد انتقال دهیم.

 

ج. عدم مخالفت با مسئولان مدرسه

نکته‌ی سوم این است که هیچ وقت پدر و مادر در حضور فرزندشان با مسئولان مدرسه مخالفت نکنند، زیرا ممکن است دیگر کودک از حرف آن‌ها حساب نبرد. وقتی ما مسئولان مدرسه را در نظر فرزند خود بد جلوه می‌دهیم، او دچار یک تعارض می‌شود؛ یعنی از آن طرف یک عامل درونی به او می‌گوید باید به حرف معلّم و مدیر  گوش کنی، امّا از طرف دیگر بابا و مامان می‌گویند: آن‌ها اشتباه می‌کنند.

 

د. توجّه به انتخاب دوستان

در بحث حجاب و امور عبادی، نقش دوستان خیلی مهم است؛ لذا والدین دقّت کنند که برای فرزندشان دوستان خاصی را انتخاب کنند که با آن پارمترها و ویژگی‌های مد نظر آن‌ها مطابقت داشته باشد.