آیات مربوط به شفاعت را می‌توان بر چند دسته تقسیم نمود:

الف: آیاتی که شفاعت را نفی می‌کنند

«یَا أَیُّهَا الَّذیِنَ آمَنُوا أَنفِقُوا مِمَّا رَزَقنَاکُم مِن قَبلِ أَن یَأتِیَ یَومٌ لاَبَیعٌ فِیهِ وَلاَ خُلَّهٌ وَ لاَ شَفَاعَهٌ وَ الکَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ»[۱]؛

«ای اهل ایمان! از آنچه روزی شما کردیم، انفاق کنید پیش از آن‌که روزی بیاید که نه خرید [و فروشی] هست و نه دوستی و شفاعتی به کارآید و کافران در آن روز درمی‌یابند که به خود ستم کردند».

ب: اختصاص شفاعت به خداوند

«قُل للهٍ الشَّفَاعَهُ جَمِیعاً لَهُ مُلکُ السَّماوَاتِ وَ الاَرضِ ثُمَّ إِلَیهِ تُرجَعُونَ»[۲]؛

«بگو [ای پیامبر!] شفاعت تنها از آن خداست که مالک زمین و آسمان‌هاست و پس از مرگ، بازگشت همه شما به سوی اوست.»

اختصاص  شفاعت به خداوند، یعنی اوست که شفیع را شفیع قرار داده و به او اجازه می‌دهد که بین خود و مردم وساطت و شفاعت کند. هر شفاعت کننده‌ای بایستی در طول خداوند و با اذن او شفاعت کند.

ج: شفاعت مشروط برای غیر خدا

«مَا مِن شَفِیعٍ إِلاَّ مِن بَعدِ إِذنِهِ»[۳]؛

«هیچ شفیعی جز به اجازه او نخواهد بود».

«وَ لاَ تَنفَعُ الشَّفَاعَهُ عِندَهُ إِلاَّ لِمَن أَذِنَ لَهُ…»[۴]

«و نفع نمی‌دهد شفاعت نزد خدا مگر برای کسی که خداوند به او اذن دهد»

«یَومَئِذٍ لا تَنفَعُ الشَّفاعَهُ إِلاّ مَن أَذِنَ لَهُ الرَّحمنُ وَ رَضِیَ لَهُ قَولاً»[۵]؛

«در آن روز شفاعت به کسی سود نبخشد، مگر کسی را که خدای رحمان اجازه دهد و سخنش او را پسند آید».

مقتضای جمع بین آیات این است؛ شفاعت تنها برای خداوند سزاوار است و کسانی که خداوند به آن‌ها اذن و اجازه شفاعت می‌دهد. بدیهی است خداوند به کسانی اجازه شفاعت می‌دهد که پیامبر و یا از اولیای الهی و مورد رضایت خداوند باشند.

 

منبع: پرسشها و پاسخهای دانشجویی شیعه و اهل سنت؛ دفتر نشر معارف تدوین و تألیف: علی اصغر رضوانی، مصطفی عزیزی


[۱]. بقره آیه ۲۵۴٫

[۲]. زمر، آیه ۴۴٫

[۳]. یونس، آیه ۳٫

[۴]. سبأ، آیه ۲۳٫

[۵]. طه،‌ آیه ۱۰۹٫