می‌شود کسی زیارت جامعه را مثل هر دعا یا زیارت دیگری برای ثواب بخواند، می‌تواند زیارت جامعه را بخواند با این دید که مناقب و فضایل اهل بیت را بشناسد و می‌تواند دیدگاه‌های دیگری هم باشد. مثلاً این دیدگاه باشد که زیارت جامعه‌ی کبیره را برای تجدید عهد خود با اولیای الهی بخوانیم. اگر به روایات متعدّد اهل بیت رجوع کنید که مرحوم مجلسی (رضوان الله تعالی علیه) در جلد ۵ بحار الأنوار، بابی به نام «بَابُ الطِّینَهِ وَ المِیثَاق» باز کرده است. راجع به طینت، طینت انسان‌ها و عهد و میثاقی که در عالم میثاق بستند.

در این روایات اهل بیت مطرح کرده‌اند که خداوند متعال در یک مرتبه‌ای از عالم وجود قبل از عالم دنیا به نام عالم میثاق که گاهی مواقع به عنوان عالم ذر هم از آن اسم برده می‌شود، عالم عهد، عالم میثاق، هر چه که اسم‌های مختلف آن هست. خداوند متعال در یک مرتبه‌ای از مراتب عالم وجود از انسان‌ها عهدی گرفت. البتّه در آن روایات است که فقط هم از انسان‌ نبوده، از تمام موجودات عالم عهدی گرفته است. یک بخشی از آن خیلی در فهم ما نمی‌گنجد، عهدی که از موجودات دیگر گرفته به چه معنا است؟ عهد ولایت. این عهد را خدا بر همه‌ی موجودات عرضه کرد.

در آن روایات دارد بر حیوانات، حتّی بر جمادات، نباتات و گیاهان و انسان‌ها، بیشتر مقصود ما این است که به این قسمت برسیم، این عهد عرضه شد. بعضی پذیرفتند بعضی نپذیرفتند. در عالم حیوانات آن‌هایی که پذیرفتند حلال گوشت شدند، این گوشت لیاقت پیدا کرده که وارد بدن مؤمن شود. آن‌هایی که نپذیرفتند نه. در روایت داریم در نباتات و گیاهان آن‌هایی که عهد ولایت را پذیرفتند بار شیرین پیدا کردند، آن‌هایی که نپذیرفتند نه. این از فهم امثال بنده خارج است، نمی‌خواهم ادّعا کنم که می‌دانم پذیرفتن این عهد یعنی چه، ولی روایات ما این‌طور است. تا به انسان برسیم.