دلایل گریه کردن فرزندان در نوزادی

ما می خواهیم در این برنامه، بحثی پیرامون انواع گریه ی کودکان داشته باشیم؛ چراکه خیلی از مواقع والدین و اطرافیان نگران گریه های بچّه ها بعد از تولّد هستند.برای والدین همیشه این سوال وجود دارد که چرا بچّه ها این گریه ها را انجام می دهند؟ چه اتّفاقی می افتد که باعث گریه ی آنها می شود؟گریه کردن در دوران طفولیّت و قبل از این که بچّه ها زبان باز کنند و سخن بگویند، ابزار ارتباط کودک با محیط اطراف والدین است.

اگر ما از بچّه ای که تازه به دنیا آمده، گریه را بگیریم، دیگر او نمی تواند با دنیای اطراف خود ارتباط بر قرار کند؛یعنی نمی تواند بگوید: من گرسنه هستم؟ من بیمار هستم؟ پس گریه ابزاری است برای بیان خواسته ی فرزند. نبیّ مکرّم اسلامدر این باره فرمودند: من گریه ی کودکان را دوست دارم.شاید دلیل آن این باشد که فرزندان با همین گریه با خانواده ی خود ارتباط برقرار می کنند؛ لذا زبان دوران طفولیّت، زبان گریه است.

پیام های فرزندان در گریه کردن

 وقتی متخصصین گریه ی بچّه ها را بررسی می کنند، می بینند که گریه کردن آنهاپیام های مختلفی دارد. از جمله:

  1. اعلام گرسنگی

اوّلین پیامی که گریه کودکان برای والدین دارد، بحث تغذیّه است. وقتی بچّه ها گرسنه می شوند و یا به میزان کافی غذا دریافت نمی کنند، اینها شروع به گریه کردن می کنند؛ یعنی پیام می دهند که من هنوز گرسنه هستم و شیر مادر برای من کافی نبوده است؛ لذا والدین باید پیام رمز آلود آنها را به خوبی دریافت کنند.

یکی از دلایلی که در بحث تغذیه وجود دارد، پر خوری بچّه هاستکه باعث گریه کردن آنها می شود؛ لذا تغذیه باید مناسب باشد.

۲٫پوشاک نامناسب

دوّمین دلیلی که ممکن است بچّه ها را به گریه کردن بیاندازد، نوع پوشاک آنهاست. پوشاک تنگ بچّه ها را به گریه کردن در می آورد.پوشاک زبر بچّه ها را به گریه کردن در می آورد. پوشاکی که از جنس مناسبی برخوردار نیست، در تن فرزندان عرق می کند و منجر به گریه ی فرزندان می شود.

  1. نگرانی فرزندان نسبت به محیط

سوّمین پیامی که ممکن است گریه ی بچّه ها در بر داشته باشد، آن توجّه و نگرانی آنها  نسبت به محیطی است که در آن قرار می گیرند. گاهی اوقات تغییر محیطمنجر به گریه کردن کودکان می شود. گاهی اوقات محیط هایی که تنش های کلامی و صوتیدر آن زیاد است، منجر به گریه کردن کودکان می شود.این موارد بچّه را به سمت گریه کردن سوق می دهند،

  1. بیماری

چهارمین دلیل گریه ی بچّه ها، دلیل پزشکی است؛ وقتی بچّه ها سرما می خورند و مریض می شوند یا دل درد می گیرند، گریه می کنند؛ خصوصاً در ماه های اوّل زندگی که آن دل درد مشهور در بچّه ها وجود دارد و همراه گریه های شبانه است.

گاهی اوقات ممکن است که در بخش هایی از بدن فرزندان تاول هایی زده باشد، یا سوزش هایی  داشته باشد؛ لذا فرزندان با این گریه به ما می فهمانند که مراقب ما باشید و ما را درمان کنید.

  1. دلیل زیستی

پنجمین دلیل گریه ی بچّه ها، دلیل زیستی است. بچّه ها وقتی خسته می شوند یا پوشک خود را خیس می کنند، با این گریه به ما می فهمانند که ما نیاز به خواب داریم یا نیاز به عوض شدن پوشک داریم.

  1. پیام عاطفی

ششمین پیامگریه ی کودکان، پیام عاطفی است، گاهی اوقات بچّه ها نیاز به بوسیدن و نوازش اطرافیان دارند یا گاهی اوقات نیاز به آغوش مادر دارند. در قدیم می گفتند: بچّه ای که روی زمین است و گریه می کند، دوست دارد او را بغل کنند؛ یعنی همان ارتباط عاطفی با بچّه بر قرار شود. لذا یک شکل گریه ها، گریه های عاطفی است.

  1. علّت اجتماعی

علّتهفتم گریه های کودکان، علّت اجتماعی است، بالاخره کودک ما یک موجود کامل است و تأثیرات اجتماعی ممکن است منجر به گریه ی او شود. شاید بعضی ها سوال کنند که این تأثیرات اجتماعی یعنی چه؟آیا منظور شما ترافیک و شلوغی خیابان است؟ما در جواب می گوییم: این موارد هم می تواند آنها را آزار دهند؛ امّا علاوه بر آن،ارتباطات اجتماعی هممی تواند باعث گریه ی آنها شود.

از جمله اوّلین ترس هایی که در کودکان ایجاد می شود، ترس از غریبه است. وقتی بچّه ها وارد یک محیط جدید می شوند و آدم های جدیدی را می بینند، چون آنها با فرزند ناآشنا هستند، او شروع به گریه کردن می کند.

  1. ۸. انضباط

یکی دیگر از دلایل گریه بچّه ها ممکن است دلیل انضباطی باشد.گاهی اوقات والدین می خواهند فرزند خود را در کاری منظم کنند؛ مثلاً می خواهند او را به موقع  بخوابانند و چراغ را خاموش کنند؛ در اینجا فرزند در اعتراض به این نظم بخشی  گریه می کند تا به والدین بفهماند که من این نظم را قبول ندارم.

  1. بیان خواسته های خود

 گاهی اوقات فرزند برای دریافت خواسته های خود گریه می کند. فرزندان هنوز زبان ندارند و با کلمات آشنا نیستند، تا بتوانند خواسته های خود را مطرح کنند؛ لذا دست به دامان گریه می شوند و گریه می کنند تا پدر و مادر مطلب او را متوجّه شوند.

انواع گریه ی کودکان

نکته ی آخر این است که حتّی نوع گریه کردن کودکان برای دادن هر پیام متفاوت است.اگر ما به گریه ی بچّه ها دقّت کنیم، می بینیم که گاهی اوقات در طنین گریه های آنها، یک نازی هست که با آن می خواهد محبّت را جذب کند. گاهی اوقاتگریه کردن بچّه شبیه شیون کردن است و ما باید ببینیم که دلیل آن چیست؛ آیاآزاری دیده است،دلش درد می کند، بیماری دارد.

 گاهی اوقات گریه ی بچّه ها از روی بی حالی است؛ این گریه ی قبل از خواب است. گاهی اوقات گریه ی بچّه ها با سوز و گداز است که این گریه از سرگرسنگی است. اگر مادران بزرگوار به گریه ی فرزندان خود دقّت کنند، دقیقاً این تفاوت ها را متوجّه  می شوند؛ یعنی کودکان در گریه ی خود ادبیات دارند؛ همان طور که ما در فارسی ادبیات داریم و اگر کسی با زبان ما آشنا نباشد، نمی تواند متوجّه شود که منظور ما از الفاظی که بیان می کنیم، چیست. اگر پدر و مادر به گریه ی فرزند دقّت نکنند، نمی توانند بفهمند که با آن ادبیاتی که بچّه دارد و با آن صحبت می کند، چگونه ارتباط برقرار کنند.