توجّه به چند نکته:

الف. بیان خاطرات گذشته از روزه داری

اوّلین نکته این است که پدر و مادر خاطراتی از ماه رمضان  برای فرزندشان بیان کنند و بگویند که چقدر در زمان قدیم روزه گرفتن در گرما سخت بود؛ همچنین یاد آور شوند که امروزه با وجود وسایل سرمایشی که در اختیار ما قرار دارد، چقدر روزه گرفتن می‌تواند لذّت بخش باشد.

 

ب. برنامه ریزی غذایی

والدین سعی کنند که قبل از ماه مبارک رمضان یک برنامه‌ مناسب غذایی را برای فرزند خود ترسیم کنند؛ به این صورت که ریزه خواری را در طول روز حذف کنند و فقط وعده‌های اصلی غذایی را در برنامه داشته باشند.

 

ج. ایجاد جو مثبت در خانه

نکته‌ی دوم این است که پدر و مادر درباره‌‌ی ارزش روزه‌داری برای فرزندان خود مطالبی را بیان کنند و نگاه  آن‌ها را نسبت به روزه داری تغییر دهند. گاهی برخی از خانواده‌ها وقتی نزدیک ماه رمضان می‌شوند، شروع به شکایت کردن می‌کنند و باعث ایجاد جو منفی در خانه می‌شوند؛ مثلاً می‌گویند: خیلی سخت است که ۱۷ ساعت چیزی نخوریم! همین جلمه باعث می‌شود که نوجوان بیشتر احساس سختی و مشقّت کند؛ لذا برخورد ما باید نسبت به روزه گرفتن خیلی طبیعی باشد.

 

د. شب زنده‌داری

نکته‌ی چهارمی که می‌توانیم به واسطه‌ی‌ آن به بچّه‌های خود کمک کنیم این است که آن‌ها را تا سحر بیدار نگه‌ داریم؛ به عنوان مثال اگر در اطراف ما مسجدی وجود دارد که برای شب‌های ماه رمضان برنامه دارد، می‌توانیم فرزند خود را به آن‌جا ببریم؛ این کار باعث می‌شود که آن‌ها لذّت شب زنده داری را درک کنند و بیشتر ساعات روز را استراحت کنند.  

البتّه باید توجّه داشت که فرزندان بلافاصله بعد از سحری و نماز نخوابند، بلکه یک مقدار صبر کنند؛ زیرا خواب بلافاصله بعد از غذا ممکن است آسیب‌هایی را برساند.

 

ه. استفاده از برنامه‌های صدا و سیما در مورد روزه داری

توصیه‌ی پنجم این است که والدین حتماً به برنامه‌های صدا و سیما در مورد تغذیه و روزه داری توجّه کنند و مطالب آن را به کار بگیرند تا بچّه‌ها در روز با حداقل تشنگی و گرسنگی مواجه شوند.

 

و. بیان فلسفه‌ی روزه ماه رمضان

ما باید فلسفه‌ی ماه رمضان را برای فرزندان خود بیان کنیم؛ یعنی به آن‌ها بفهمانیم که یکی از فلسفه‌های روزه این است که گرسنگی و تشنگی را تحمّل کنیم که صبر و طاقت ما را در برابر مشکلات افزایش پیدا کند.

 

ز. محبّت کردن به فرزندان در ماه رمضان

گاهی اوقات ممکن است در این ایّام ما به خاطر روزه‌ گرفتن عصبی شویم و آستانه‌ی تحمّل ما پایین بیاید؛ در این مورد باید خیلی مراقب باشیم، زیرا ماه مبارک رمضان، ماه مهمانی خدا است و ما در مهمانی خدا باید مهربان باشیم.