آیات عظام امام و فاضل: آرى، رجوع به مساوى جایز است.[۱]

آیات عظام بهجت و سیستانى: اگر در علم و ورع مساوى باشند، رجوع به مساوى در مسائل غیرمرتبط به هم جایز است ؛ براى مثال نمى تواند در مسائل احکام روزه مسافر باقى بماند و در احکام نماز رجوع کند.[۲]

آیه اللّه  تبریزى: در خصوص مسائلى که یاد گرفته، رجوع به دیگرى جایز نیست.[۳]

آیه اللّه  صافى: در خصوص مسائلى که یاد گرفته، بنابر احتیاط واجب رجوع به مساوى جایز نیست.[۴]

آیه اللّه  خامنه اى: بنابر احتیاط واجب، رجوع به مساوى جایز نیست.[۵]

آیات عظام مکارم و نورى: در خصوص مسائلى که تقلید (عمل) کرده، رجوع به مساوى جایز نیست.[۶]

آیه اللّه  وحید: باید به فتوایى عمل کند که مطابق احتیاط است و اگر احتیاط ممکن نبود و یا مشقّت داشت، مى تواند به فتواى دیگرى عمل کند.[۷]

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی


[۱] – فاضل، توضیح المسائل، م ۱۱ ؛ امام، تحریر الوسیله، ج ۱، م ۴٫

[۲] – وسیله النجاه، ج ۱، م ۴ ؛ سیستانى، تعلیقات على العروه، م ۱۱ و ۱۳٫

[۳] – استفتاءات، س ۱۱٫

[۴] – جامع الاحکام، ج ۱، س ۱۸٫

[۵] – خامنه‏اى، اجوبه الاستفتاءات، س ۳۱٫

[۶] – مکارم، استفتاءات، ج ۲، س ۱۴ و ج ۱، ص ۲۶ ؛ استفتاءات، ج ۲، س ۱۲٫

[۷] – توضیح المسائل، م ۴٫