آیا عدول از مرجع تقلید زنده به مرجع مساوى با او، جایز است؟ به طور مثال آیا در نماز و روزه دانشجوى مسافر، مى توان به مرجع دیگرى که مساوى با مجتهد اول است، رجوع کرد؟
آیات عظام امام و فاضل: آرى، رجوع به مساوى جایز است.[۱]
آیات عظام بهجت و سیستانى: اگر در علم و ورع مساوى باشند، رجوع به مساوى در مسائل غیرمرتبط به هم جایز است ؛ براى مثال نمى تواند در مسائل احکام روزه مسافر باقى بماند و در احکام نماز رجوع کند.[۲]
آیه اللّه تبریزى: در خصوص مسائلى که یاد گرفته، رجوع به دیگرى جایز نیست.[۳]
آیه اللّه صافى: در خصوص مسائلى که یاد گرفته، بنابر احتیاط واجب رجوع به مساوى جایز نیست.[۴]
آیه اللّه خامنه اى: بنابر احتیاط واجب، رجوع به مساوى جایز نیست.[۵]
آیات عظام مکارم و نورى: در خصوص مسائلى که تقلید (عمل) کرده، رجوع به مساوى جایز نیست.[۶]
آیه اللّه وحید: باید به فتوایى عمل کند که مطابق احتیاط است و اگر احتیاط ممکن نبود و یا مشقّت داشت، مى تواند به فتواى دیگرى عمل کند.[۷]
منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی
[۱] – فاضل، توضیح المسائل، م ۱۱ ؛ امام، تحریر الوسیله، ج ۱، م ۴٫
[۲] – وسیله النجاه، ج ۱، م ۴ ؛ سیستانى، تعلیقات على العروه، م ۱۱ و ۱۳٫
[۳] – استفتاءات، س ۱۱٫
[۴] – جامع الاحکام، ج ۱، س ۱۸٫
[۵] – خامنهاى، اجوبه الاستفتاءات، س ۳۱٫
[۶] – مکارم، استفتاءات، ج ۲، س ۱۴ و ج ۱، ص ۲۶ ؛ استفتاءات، ج ۲، س ۱۲٫
[۷] – توضیح المسائل، م ۴٫
پاسخ دهید