اگر کسی خود را قرین شیطان دیده، دوستان بد همه شیطان هستند، انسان را وسوسه می‌کنند، انسان را نسبت به گناه تهییج می‌کنند، ترغیب می‌کنند، ولی برای عبادت‌ها، برای مراقبت‌ها، برای صرفه‌جویی عمر نه، مرتّب سرگرمی‌هایی برای ما پیش آورده‌اند که بد شده‌ایم. باید دوستان خود را عوض کنی. اگر در خطّ طاعت آمدید رحیمیّت خدا از طریق پیغمبر و ائمّه‌ی هدی علیهم السّلام شامل حال شما می‌شود. «وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ»،[۱] راه معصیت راه شیطان است، در آن خط باشی مدام افراد ضد سراغ تو می‌‌آیند، ضدّ دین، ضدّ استقلال، ضدّ شرف، ضدّ ناموس، ضدّ عفّت، مرتّب این‌ها می‌آیند، دور تو را این‌ها گرفته‌اند و تو را می‌برند. امّا اگر خطّ منحرف را کنار گذاشتی به خطّ مستقیم آمدی، به خطّ اطاعت آمدی، می‌خواهی عمر خود را آباد کنی که عمر باشد… چرا عمر را عمر می‌گویند؟ برای این‌که خدا به ما فرصت داده که خود را آباد کنیم.

 

خدا آقای بهجت عزیز ما را با اولیای خود محشور بدارد؛ می‌فرمودند: چاله چوله‌های خود را پر کنید، خرابی زیاد داریم، گودال زیاد کنده‌ایم. مرگ ما که می‌رسد «فَکَشَفْنا عَنْکَ غِطاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدیدٌ»،[۲] پرده که کنار برود می‌بینیم از چاه غیبت بیرون نیامده گودال دروغ جلوی پای ما است، از آن خلاص نشده حرام خواری‌های ما راه را خراب کرده، پل را خراب کرده، نمی‌توانیم عبور کنیم، جا می‌مانیم. عمر برای این است که آباد شویم، خود را آباد کنیم، ذهن خود را آباد کنیم، دل خود را آباد کنیم، زندگی خود را آباد کنیم، محیط خود را آباد کنیم، مساجد خود را آباد کنیم، نگذاریم مسجدها خالی بماند. آبادی مسجد به حضور جدّی مردم است.

 

عمر ما عمر نیست، عمر ما تخریب است، این عمر نیست. ما برای خود چه کرده‌ایم؟ لذا رحیمیّت خداوند متعال اقتضاء می‌کند ما راه انحراف را کنار بگذاریم راه درست زندگی را انتخاب کنیم، چند روزی که باقی مانده زندگی کنیم، عمر خود را بیهوده هدر ندهیم. گناهی بر گناهان خود اضافه نکنیم، کافی است، جواب این همه گناه را نداریم مدام می‌خواهیم اضافه کنیم، می‌خواهیم چه کنیم؟ مگر چقدر فرصت داریم؟ تمام شد، فرصت‌ها مثل باد دارد از دست می‌رود، عمر ما دارد به سرعت از دست می‌رود. بیاییم رحیمیّت خدا را منشأ جذب به خوبان و خوبی‌ها بدانیم و از این به بعد با خوبان دوست باشیم، با خوبان رفت و آمد کنیم. اگر خدای متعال بخواهد کسی را در مسیر خوب قرار بدهد همه چیز به او می‌دهد، یکی هم دوستان خوب.


[۱]– سوره‌ی نساء، آیه ۶۹٫

[۲]– سوره‌ی ق، آیه ۲۲٫