«ألسَّلَامُ عَلَیکَ یَا بَقیَّهَ اللَّهِ ألسَّلَامُ عَلَیکَ یَا حُجَّهَ اللَّهِ ألسَّلَامُ عَلَیکَ یَا نُورَ اللَّهِ سَیِّدِنَا مَوْلَانَا یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ أدرِکنا أَغِثْنَا وَ لا تُهلِکنا نَحْنُ الْمُحْتَاجُونَ إِلَیَّ عِنایَتِکَ نَحْنُ الْمُنْتَظِرُونَ لِقُدومِکَ ألسَّلَامُ عَلَیکُم جَمعیاً وَ رَحْمَهُ اللَّهِ»

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم‏ * رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری * وَ یَسِّرْ لی‏ أَمْریَ * وَ احْلُلْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی‏ * یَفْقَهُوا قَوْلی‏».[۱]

«الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاهُ عَلَی خَاتَمِ الْمُرْسَلِینَ أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْمَعْصُومِینَ سِیَّمَا الْحُجَّه بَقِیَّهَ اللَّهِ فِی الْعَالَمِینَ عَجَّلَ اللهُ فَرَجَهُ وَ رَزَقَنا اللهُ صُحبَتَهُ وَ الرِّضاهُ وَ الرَّأفَتَهُ وَ اللَّعْنُ عَلِیِّ أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ».

«أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ»Sadgihi-NamazJome13961120-ThaqalainSite (1) 

گناه؛ مانع اجابت دعا

شما صالحان و پاکان و دلداگان و چشم به راهان را به تقوای الهی توصیه می‌کنم. تقوا ذخیره‌ی معاد است و وسیله‌ی نجات است. شعبان ماه قبولی اعمال است. تقوا ابعاد مختلفی دارد و درس‌ها و جبهه‌های متنوّعی دارد. یکی از میدان‌های پرچم داری تقوا پرهیز از گناهان است. گناه موجب بی‌توفیقی است، گناه توفیق نماز اوّل وقت را از آدم می‌گیرد. گناه در سحر را به روی بشر مسدود می‌کند. گناه دیوار حائلی است که مانع رسیدن دعا به هدف اجابت می‌شود. گناه نعمت‌ها را از انسان می‌گیرد. «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تُغَیِّرُ النِّعَم‏»[۲] گناه حلاوت و شیرینی عبادت و خدمت را در کام انسان تلخ می‌کند. گناه مضرّات زیادی دارد.

 ولی در بیانات سفرای الهی ائمّه اهل بیت علیهم السّلام خواستند ما به دو خطر اهتمام خاصّی داشته باشیم و بر حذر باشیم؛ یکی حرام خوری است و دیگری بی‌بند و باری است. یک لقمه‌ی حرام باعث می‌شود که مدّت‌ها عبادت انسان قبول نشود. لقمه‌ی حرام مانع استجابت دعا می‌شود. نظام اسلامی مسئولیّت دارد که موانع سیر بشر به سوی حق تعالی و نیل بشر به بهشت لقاء و فردوس اعلی را برطرف کند. «الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاهَ وَ آتَوُا الزَّکاهَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَر»[۳] این‌ها مصرّحات قرآن کریم است. کسی نگوید ما ضامن بهشت نیستیم. اگر کسی امانت دار مردم بود امانت دین مردم مهم‌ترین امانتی است که بر دوش مسئولین است و هر گناهی در جامعه واقع می‌شود مسئولین پاسخگوی این گناهان در روز قیامت خواهند بود.Sadgihi-NamazJome13961120-ThaqalainSite (2)

تأثیر سوء حرام خوری و بی‌بند و باری در جامعه

حرام خوری چیزی نیست که انسان بتواند در کنار آن بی‌تفاوت باشد، در نطفه‌ اثر می‌گذارد. حرام لقمگی خیلی خطرناک است. در اخلاق انسان اثر می‌گذارد. انسان‌های حرام خور بی‌عاطفه می‌شوند. نمی‌تواند همسایه داری کند، با خانواده‌ی خود نمی‌جوشد و حرام خوری قساوت قلب می‌آورد و بدترین درد درد بی‌رحمی است. از این جهت فرمودند که افضل مجاهدت‌ها دو چیز است؛ اوّلین آن عفّت بطن است؛ عفّت شکم. اقتصاد آدم حرام نباشد. مسئولین فرهنگی ما، رسانه‌ی ملّی ما، تریبون‌های به دست آمده به قیمت خون شهدا باید به پا خیزند، باید هشدار دهند «النّاسُ عَلَى دینِ مُلوکِهِم‏»[۴] جامعه سالم باشد، حلال خور باشد باید تمام مجاری نظام اداری ما، قضایی ما، تقنینی ما از مجرای حلال به مسئولیّت رسیده باشد. اگر کسی با پول حرام در منصبی قرار گرفته است و ریخت و پاش داشته است تا به موقعیّتی رسیده است توقّع نداریم که او مروّج حلال خوری باشد. این رسانه‌های ما باید بازار ما را، بازاری‌های حادث و کم سنّ و سال ما را به اهمّیّت پرداخت خمس، به شدّت حرمت ربا، به رعایت انصاف در معامله، به حرمت احتکار و ایجاد بازار سیاه متذکّر شوند که این‌ها گناه است، گناه اقتصادی است، ولی ده‌ها فساد در کنار این گناه اقتصادی وجود دارد. حتّی دو درهم رشوه در حدّ کفر است. از معصیّت عبور می‌کند و به کفر می‌رسد.

یکی هم عفّت فَرج است؛ یعنی پاکی دامن. این بی‌بند و باری و ابتذال که خدا نکند مسئولین ما برای راضی کردن عدّه‌ای تحریک شوند و ایجاد وسوسه کنند که بخواهند جامعه را به سوی ولنگاری، تسامح در رعایت مسائل جنسی با ابزار تبلیغی تحمیل کنند. این‌ها خطراتی که امام جمعه مکلّف است در صدر خطبه مهم‌ترین اصل را توصیه به تقوا کند. نماز گزاران عزیز که عزّت اسلام هستید و شکوه تهران هستید و برای نظام اسلامی اجتماع دشمن شکن شما مایه‌ی تقرّب شما به سوی خدا است و سعادت دارید که دعوت خدا را به جان می‌شنوید و می‌خرید.

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا نُودِیَ لِلصَّلاهِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَهِ فَاسْعَوْا إِلى‏ ذِکْرِ اللَّهِ»[۵] این دو خطّ قرمز را مهم بشمارید؛ هم مسئله‌ی حلال بودن معیشت ما و پاک بودن زندگی ما و هم مصون بودن خانواده‌های ما، حفظ نوامیس ما، پاک چشمی ما، پاک دامنی ما.Sadgihi-NamazJome13961120-ThaqalainSite (3)

نماز؛ تجلّی مقام عبودیّت در وجود انسان مؤمن

ما در خطبه‌ی اوّل به محضر شما خداجویان و موحّدان پیام‌های سوره‌ی مبارکه‌ی حمد را تقدیم می‌داشتیم «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینَ». مرحوم علّامه‌ی بزرگوار صاحب تفسیر المیزان سلام خدا بر ایشان باد، رمز این‌که ما «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینَ» می‌گوییم را این‌طور می‌گویند: برای این‌که نماز دل سالک را آب می‌کند و کوه خود بینی او را تجلّی خدا… که خدا در نماز تجلّی دارد. نمازگزار به زیارت خدا رفته است و خدا در مکان نیست، خدا در قلب مؤمن است. تجلّی خدا در قلب مؤمن سبب می‌شود که انسان هرگز خودی نداشته باشد تا ببیند. آدم که خود را کنار بزند خوب می‌تواند خدا را ببیند و اگر خدا را ببینیم نمی‌توانیم استبداد داشته باشیم، خود شیفتگی داشته باشیم، از خود راضی باشیم و مردم را نبینیم. از این جهت انسان حجاب خود بینی و خود خواهی و خود پرستی را خرق می‌کند و از این حجاب عبور می‌کند و آن وقت عائله‌ی خدا را هم در محضر خدا می‌بیند. در آیه‌ی ولایت در سوره‌‌ی مبارکه‌ی مائده ملاحظه بفرمایید: «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاهَ وَ هُمْ راکِعُونَ»[۶] نزدیک‌ترین حالت انسان به خدا نماز انسان است.

«وَ أَقِمِ الصَّلاهَ لِذِکْری‏»[۷] سیم ذکر وصل می‌شود و دل الهی می‌شود. علی است، چشمه‌ی عرفان است. دریای عشق به خدا است، آن هم نماز علی است. ولی در نماز هم که یکی از حسّاس‌ترین فراز عشق بازی با خدا کمر خم کردن است، رکوع کردن است، علی موحّد، علی خدابین، در حال نماز است و به مرحله‌ی رکوع رسیده است. در آن حال گرفتاری طلب کمک می‌کند. در آن حال انگشتر به فقیر می‌دهد.

این درس مردم داری و کمک کردن به مردم برای مسئولین است. در عالی‌ترین شرایط بندگی آن چیزی که خدا را از مسئولین راضی می‌‌کند رفع آلام مردم است، به داد مردم رسیدن است. این همه بیکار و گرفتار. به حاشیه‌ی شهرها یک سری بزنید. در همین کوره ‌پَز خانه‌های اطراف تهران ببینید چه خانواده‌هایی در چه دخمه‌هایی دارند زندگی می‌کنند و از نظر بهداشتی و امکانات زندگی آدم خجالت می‌کشد. گاهی مسئولین به خود اجازه بدهند و یک سری هم به آن‌جا بزنند. «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینَ».

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏ * اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ. الحَمدُلله رَبِّ الْعَالَمِینَ نَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ نَتُوبُ إِلَیْهِ».

شما عزیزان و بزرگواران را دعوت می‌کنم به خدا برگردید. با خدا باشید، خدا دوست خوبی است. خدارا راضی کنیم خدا ما را راضی می‌کند. با خدا باشیم خدا با ما خواهد بود.Sadgihi-NamazJome13961120-ThaqalainSite (4)

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏ * إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ * وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فی‏ دینِ اللَّهِ أَفْواجاً * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کانَ تَوَّاباً».[۸]

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللََّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الحَمدُللهِ کَمَا هُوَ أَهْلُهُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی سَیِّدِ النَّبِیِّینَ مَوْلَانَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ  عَلَی عَلِیٍّ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ عَلَی فاطِمَهِ سَیِّدَهٍ النِّسَاءِ وَ عَلَیَ أئِمَّهِ الْمُسْلِمِینَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنِ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّهِ وَ عَلِیِّ بنِ الْحُسَیْنِ وَ مَحَمَّدِ بْنِ علیٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ موسَی بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلیِّ بْنِ مُوسی وَ مُحَمَّدِ بْنِ علیٍّ و علیِّ بنِ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنِ بنِ الزَّکی وَ الْخَلَفِ الصَّالِحِ الحُجَّهِ القَائِمِ حُجَجِکَ عَلَی عِبادِکَ و أُمَنَائِکَ فِی بِلَادِکَ».

«أُوصِیکُمْ عِبادَ الله وَ نَفْسِی بِتَقْوَى اللَّه‏»Sadgihi-NamazJome13961120-ThaqalainSite (5)

تقوا و مبارزه با هوای نفس 

شما خوبان را، شما سرافرازان را، شما شهید دادگان را، شما انقلابیون و مبارزان را، شما صابران را، شما پیروزمندان در عرصه‌های انقلاب را و خود را به بندگی خدا، به حفظ حریم پروردگار متعال و تقوای الهی توصیه می‌کنم. تقوا پناهگاه است. هر کسی پناهگاه تقوا نداشته باشد گرگ نفس و اژدهای غرایض او را به هلاکت ابدی مبتلا می‌کند و ارزش‌های والای او دستبرد غایت شیاطین قرار می‌گیرد. از این رو فرمود کسی که تقوا را رعایت کند خدا به او بصیرت می‌دهد تا نفع و زیان خود را بشناسد و عمر که تنها سرمایه‌ی غیر قابل جایگزینی هم است. هر کسی جوانی از دست داده است دیگر جوانی ندارد. هر کسی فرصت‌ها را از دست داده است دیگر فرصت‌ها برای او پیش نمی‌آید. این تقوا است که به ما بیداری و هوشیاری می‌دهد که عمر خود را به شیطان ندهیم، عمر خود را ضایع نکنیم، به بطالت و کسالت نگذاریم. خدا مشتری ما است، این مال خدا است که به شما داده است، امانت خدا است، از این امانت درست استفاده کنیم.Sadgihi-NamazJome13961120-ThaqalainSite (6) 

دین داری و ارتباط با خدا؛ مهم‌ترین نعمت الهی

 در ارتباط با مسائل روز ابتدا امر پیروزی معجزه آسای انقلاب اسلام ناب را با پرچم‌داری ولیّ فقیه، مجتهد جامع الشّرایط عادل و عارف و به قیمت خون‌های پاک عزیزان به امام زمان علیه السّلام، به ملّت همیشه در صحنه که خود انقلاب کردند و به پای انقلاب تمام هزینه‌ها را تحمّل کردند و می‌کنند و به رهبری عزیز انقلاب خلف صالح بنیانگذار تهنیّت و تبریک عرض می‌کنم.

در قرآن کریم مسئله‌ی توجّه به نعمت‌ها و روزهای الهی مورد تأکید قرار گرفته است. یا بنی اسرائیل «اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُم‏»[۹] و در سوره‌ی مبارکه‌ی اواخر قرآن «وَ أَمَّا بِنِعْمَهِ رَبِّکَ فَحَدِّث‏»[۱۰] و همین‌طور فرمودند ایّام الله را از یاد نبرید. در میان نعمت‌ها چند نعمت نعمتی است که از آن بالاتر وجود ندارد. یکی نعمت معرفت است، نعمت دیانت است که ابدیّت انسان را با آباد کردن دنیای انسان، تسهیل زندگی و با قوانین الهی انسان ابدی را به سعادت ابدی می‌رساند. کسی که دین ندارد، ایمان ندارد، آن انسان آفرین، آن خدا آفرین از شرّ دواب به حساب آورده است. بدّترین جنبده آدمی است که ایمان ندارد. از گرگ، از ویروس، از میکروب، از کرم از همه چیز پست‌تر است کسی که ارتباط با خدا ندارد. کسی که دین ندارد. آدم بی‌دین با حیوان نه تنها تفاوت ندارد که از حیوان پست‌تر است.Sadgihi-NamazJome13961120-ThaqalainSite (7)

حکومت صالح و استقلال همه جانبه 

دوم نعمت عزّت و استقلال است. فرد و ملّتی که آقا بالاسر نداشته باشد، بتواند اراده‌ی خود را در زندگی اجرایی کند، مالک آب و خاک خود باشد، مالک خانواده‌ی خود باشد، مالک زندگی خود باشد، مالک اخلاق خود باشد، سرزمین او، معادن او، اخلاق او، فرهنگ او در مسیر تندبادهای غارتگران بین المللی قرار نگیرد. استقلال فرهنگی، استقلال سیاسی، استقلال اقتصادی، استقلال معنوی و استقلال همه جانبه از مهم‌ترین نعمت‌های الهی عزّت و استقلال است که حضرت سیّد الشّهداء علیه الصّلاه و السّلام به پای این خون خود و همه‌ی عزیزان خود را نثار کرده است.

نعمت سوم داشتن حکومت صالح است، حاکم صالح است. «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً»[۱۱] ملّت و کشور و مکتب و رهبری که الگو باشد، رهبری که دلبر باشد، رهبری که خود ساخته باشد، رهبری که وجود او عینیّت دین و قانون باشد، اگر فاقد چنین رهبری بود دشمن دست از او برنمی‌دارد. دشمن او را از مسیر خارج می‌کند. استقلال او را می‌گیرد، شرف او را می‌گیرد. انقلاب او را به خلاف مسیر انقلاب تبدیل می‌کند. امّا وقتی پرچم به دست اهل آن رسید و پرچم‌دار درستی پیدا کرد تضمین بقاء دارد. «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ دینِکُمْ» و دیگر وحدت صفوف است. این هم از آن نعمت‌های بسیار بزرگ است و دیگر استغناء است، خود کفایی است. این‌ها نعمت‌های الهی است و در انقلاب اسلامی ما با نفس رهبری هزاران نعمت، هزاران برکت، هزاران نور با جوشش نور از خون شهیدان به این مملکت نصیب شده است.Sadgihi-NamazJome13961120-ThaqalainSite (8) 

اوضاع بد اقتصادی و نبود استقلال در دوران حکومت پهلوی

 امّا یک توجّه واقع بینانه به شرایط قبل از انقلاب و شرایط دنیایی که انقلاب اسلامی ندارد رهبر دینی ندارد، یک توجّه مختصری کنید. ایران کمتر از ۳۵ میلیون جمعیّت داشت و در روز شش میلیون بشکه نفت استخراج می‌کرد بدون این‌که جنگ و شورش داخلی وجود داشته باشد، امّا ببینید که چون مدیریّت، مدیریّت فاسدی بود همین جنوب شهر تهران چه وضعیّتی داشت! جز کاخ نشینان و دربار و وابستگان به دربار هیچ کسی شرایط بهداشتی و شرایط قابل ارائه‌ی رفاهی در تهرانی که مرکز این کشور بود نداشت. ما ارتش داشتیم، امّا با وجود این ارتش انگلیس دستور داد بحرین را که یکی از استان‌های کشور ما بود، بدون مصرف یک گلوله از بدن ایران جدا کردند. ولی مگر این ارتش و فرماندهی ارتش که شاه بود، جرأت داشتند بگویند که چرا ما سرزمین خود را از دست بدهیم؟! از نظر معیشت هم مردم در شرایط بسیار سختی بودند. خود من این‌ها را لمس کردم. خود من در شرایط مختلف در کشور به برکت این منبر و تبلیغ و روضه خوانی حضرت سیّد الشّهداء علیه السّلام همه‌ی جای کشور را دیده بودم. مردم در شرایط سخت و تنگناهای عجیبی زندگی می‌کردند. از نظر فرهنگ آن‌ها باور کرده بودند که دین را از این مملکت بیرون کردند و نفوذ دینی به حدّ صفر رسیده است. در طول دوران حکومت پهلوی شما در یک دانشگاه زیر این آسمان یک نماز جماعت سراغ ندارید، یک تفسیر قرآن سراغ ندارید، یک دعا و مناجات سراغ ندارید. این از نظر فرهنگی است. از نظر علمی مملکت ما قبل از انقلاب کجا بود؟ چه افتخار علمی از این دانشگاه‌ها ارائه شده است؟ اگر استعداد و نبوغی بود آن را بیرون می‌بردند و برای خود به کار می‌گرفتند. در داخل مملکت ما ابتذال بود، فسق و فجور بود، ترویج الحاد و مادی گرایی بود، ولی با علم و دین، با هر دو مبارزه می‌شد. نه علم بود و نه دین بود. از نظر استقلال شاه نوکر هم نبود، عبد بود، مالک وجود خود هم نبود! جلوی چشم او پدر او را در آن جزیره بردند و از بین رفت و او را به جای پدر او گذاشتند. یک عروسک به تمام معنا! او را بردند و این را آوردند. هر چه می‌گفتند عمل می‌کرد.

حالا شما ببینید که در کجا هستید؟ روز ۱۹ بهمن که نیروی هوایی سر افراز و مقتدر ما به محضر فرمانده‌ی خود، مولای خود، نایب امام زمان علیه السّلام خود رسیدند، پیشرفت‌های فنّاوری و علمی در همین نیروی مقتدر و اعلان آمادگی کامل ما برای هر نوع بازدارندگی، برای هر نوع معارضه با ظلم و ستم را دیدید. این چیزی است که شبیه معجزه است.Sadgihi-NamazJome13961120-ThaqalainSite (9) 

بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران پیروزی بر دو جریان فکری فاسد

در حکومت ولایی رهبری و امامت جان مردم است. مردم جدایی از امامت و رهبری ندارند. «لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ»[۱۲] حضرت سیّد الشّهداء علیه السّلام در نامه‌ای که به مردم کوفه نوشت «نَفسی مَعَ أنفُسِکُم وَ أهلی مَعَ أهلیکُم‏»[۱۳]؛ «نَفْسِی مَعَ أَنْفُسِکُمْ وَ أَهْلِی وَ وُلْدِی مَعَ أَهَالِیکُم‏»[۱۴] من در میان شما هستم. من با شما هستم. خانواده‌ی من هم در میان خانواده‌ی شما است. این‌که مردم توانستند پیروزی به دست بیاورند، پیروزی بر شاه نه، پیروزی بر دو جریان فراگیر مسلّط آن روز از یک طرف این لیبرال دموکراسی غربی بود که روز موعود را به بشر تلقین می‌کردند و سحر کرده بودند، یکی هم سوسیالیستی شرق بود. دو لبه‌ی یک قیچی بود و هر دو دین را از گردونه بریده بودند و خارج کرده بودند. این انقلاب محکومیّت لیبرال دموکراسی، ابطال سحر دو جریان فاسد حاکم بر جهان بود؛ یک قدرت جدید با مدل فطری، با مدل دینی، با مبانی وحی، با مبانی اسلامی. این است که بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب ما و بزرگ‌ترین پیروزی ما در این انقلاب این پیروزی جریان فکری است. مدل جدید حکومتی ما که حکومت شخص نیست، حکومت خدا است، حکومت علم است، حکومت عدالت است، حکومت اخلاق است، حکومت عدل است، حکومت قانون است. عالی‌ترین، راقی‌ترین حاکم بنده‌ی صالح خدا است که مجهّز به علم و تقوا است و خدای متعال او را برای مردم به عنوان تمام نعمت، به عنوان مهر رضایت از دین، به عنوان کمال دین معرّفی کرده است و ما بهتر از ولایت فقیه در غیبت امام زمان علیه السّلام حکومتی زیر این آسمان سراغ نداریم.

از آن جهت که پیروزی یک پیروزی فرهنگی است، پیروزی مکتبی است. آن وقت آثار و برکات مادّی آن استقلال شده است، اقتدار نیروهای مسلّح ما شده است، تولّد سپاه ما شده است، پالایش همه‌ی نیروهای عزیز پاسدار امنیّت کشور ما در هوا و در دریا و این همه پیشرفت‌های معجزه آسای دفاعی ما، موشک ما، نانوی ما، سلول‌های بنیادی ما، توسعه‌ی دانشگاه‌های ما و معنویّت جوان‌های ما. شما یک عدّه را نبینید که توجّه ندارند.

حضرت آقا اطال الله عمره الشّریف در بیاناتی که در جمع عزیزان نیروهای هوایی داشتند فرمودند مردم را باید بشناسیم. مردم همین کسانی هستند که ۲۲ بهمن را خلق کردند. مردم همین کسانی هستند که ۸ سال دفاع مقدّس در برابر همین قدرت‌های اتمی شرق و غرب تمام قد ایستادند. هم بر شرق پیروز شدند و هم بر غرب پیروز شدند. مردم همان کسانی هستند که وقتی فتنه‌ی کور ۸۸ پیش آمد و تمام قدرت‌های طاغوتی از فتنه حمایت کردند همین مردم بودند که به خیابان‌ها آمدند و بساط فتنه را برچیدند. مردم همان مردمی هستند که در این آشوب‌های اخیر استقامت کردند با این‌که شرایط سختی به آن‌ها تحمیل شده است. پیشرفت‌های علمی ما، پیشرفت‌های صنعتی ما حاکی از این است که ما می‌توانیم. ما خواستیم، کردیم و محقّق شد. آنچه گرفتار آن هستیم یک عارضه است، یک سوء مدیریّت است، یک غفلت است، وگرنه مردم ما توانمند هستند. جوان‌های ما آن‌جایی که برای خدا قیام می‌کنند و با تعهّد اخلاقی و دینی تحت فرمان نایب امام زمان علیه السّلام هستند تهرانی مقدّم می‌شوند. این بساط دفاعی ما برآورده از نفس ولیّ فقیه ما است که به عنوان نیابت یک انسان شهید گمنام… شهید تهرانی مقدّم را چه کسی می‌شناخت؟ امّا او سر خود را پایین انداخته بود. سیاست زدگی نداشت، برای رأی کار نمی‌کرد. برای دین خود کار می‌کرد، برای وجدان خود کار می‌کرد. همین‌طور دکتر کاظمی در مسئله‌ی سلول‌های بنیادی. در مسئله‌ی هسته‌ای شهید احمدی روشن، شهید شهریاری عناصر ولایی بودند، گوش به فرمان نایب امام زمان علیه السّلام بودند و توانستند این‌طور معجزه خلق کنند. در مسئله‌ی ماهواره هم تا جایی که خود من چند سال قبل از آن بازدید کردم نیروهای نماز شب خوان بسیجی معتقد به ولایت فقیه کمر بستند و ایران را سرافراز کردند.

این پیروزی‌های معجزه آسا فضل خدا بود، قدرتنمایی خدا بود، اعجاز قرآن بود، تجلّی ولایت امیر المؤمنین علی علیه السّلام در غدیر بود. این ۲۲ بهمن تثبیت غدیر است، تجدید پیمان با امیر المؤمنین علیه السّلام است. به رخ کشیدن بقای انقلاب است، نشانه‌ی این است که انقلاب شخصی نیست، انقلاب یک جریان است. یکی از عزیزان بزرگوار ما که بعد از پذیرش قطع‌نامه اسیر عراقی‌ها بود گفت با رحلت امام در آن‌جا به ما اسیران خیلی سخت گرفتند. بعد یک روزنامه‌ای آوردند از این‌که امام رحلت کرده است و یک رهبر جوان سکّان کشتی انقلاب و مملکت را در اختیار گرفته است. اظهار امیدواری کرده بودند که با او می‌شود کنار آمد. او با امام متفاوت است. امّا به چلّه‌ی امام نرسیده بود که همان روزنامه‌ی بعثی آورده بود که معلوم شد در ایران حکومت شخص نیست، جریان ولایت فقیه است. این یک جریان است.، هر کسی در این پست قرار بگیرد «اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسالَتَه‏»[۱۵] خدایی که امام را می‌برد در گنجینه‌ی خود کسی را ذخیره کرده است که وقتی در این مقام مستقر می‌شود خامنه‌ای خمینی دیگر است.Sadgihi-NamazJome13961120-ThaqalainSite (10)

شکست آمریکا و هم پیمانانش در برابر یکپارچگی ملّت سرافراز ایران

حال که متوجّه شدیم و متوجّه بودید، ما ترجمان شما هستیم، ما بلندگوی شما مردم عزیز، فداکار و شهید داده هستیم چند توصیه دارم. یکی توجّه به پیروزی‌ها است که احساس سربلندی کنید. احساس ما می‌توانیم را در همه‌ی ابعاد زندگی خود سرایت دهید. توجّه به عنایت خدا بر ملّتی که بندگی می‌کند، مقابل با معصیّت است، مقابل با هرزگی است، مقابل با حرام خوری است، مقابل با ذلّت پذیری است، مقابل با اشرافی‌‌گری است، مقابل با تبعیض طبقاتی است. مقابله‌ با فقر و گرسنگی و فساد دارد. اگر ما این‌طور بودیم «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ»‌[۱۶] ما می‌خوانیم ولی تجربه نکرده بودیم. حالا که تجربه شده است. پیروزی‌های اخیر که انقلاب ما در برابر قدرت مدّعی و دروغگوی ظالم وحشی آمریکا دارد، در همین مدّت اخیر ما مرتّب پیروز شدیم و آمریکا مرتّب از ما سیلی خورده است و ضربه خورده است و ضربه دیده است. توسعه‌ی مشترک آمریکا با عربستان سعودی مسئله‌ی لبنان و فرستادن نیرو که بتوانند آن‌جا را به هم بریزند. مسئله‌ی شمال عراق که آن‌ها می‌خواستند تجزیه کنند. مسئله‌ی اشغال عراق و مقاومت در سوریه که در تمامی این‌ها مقدّمات علمی به نفع آن‌ها بود و آن‌ها با پول عربستان و سیاست شیطانی خود فکر می‌کردند که با خلق داعش و تحریک بعضی از قدرت‌ طلب‌ها در شمال عراق، با تضعیف مقاومت در سوریه و در همه‌ی این عرصه‌ها سلاح‌ها، برنامه ریزی‌ها، قدرت تبلیغاتی می‌توانند قطعاً ما را به انزوا ببرند و قدرت منطقه‌ای ما را کور کنند و ما را در دنیا منزوی کنند. امّا اتّحاد سران عرب پا نگرفت. عربستان در جنگ نیابتی چیزی به دست نیاورد. لبنان یکپارچه در برابر سوریه، داعش و توطئه‌های آمریکا ایستاد و پیروز شد. در همه‌ی این عرصه‌ها و آشوب‌های داخلی تیر آمریکا و قدرت‌های بزرگ به سنگ خورد. تمام این‌ها در گرو اتّحاد جان‌ها و دل‌های مردم با نور ولایت و رهبری است. هر جا این اطاعت بوده است، این ولایت بوده است، این مردمی که متن مردم هستند در راهپیمایی‌ها، در مقابله با فتنه‌ها، در دفاع از ملّت‌ها، در دفاع از حریم حرم این افراد جان به کف هستند و همیشه در صحنه حاضر هستند.

 اگر مسئولین از این‌ها یاد بگیرند و بدون هیچ تردیدی زیر پرچم ولایت دستور اقتصاد مقاومتی و رسیدگی به فقها را آغاز کنند خدا می‌داند این مملکت به همین زودی این مشکلات اقتصادی را پشت سر می‌گذارد و به قلّه‌های علمی و اقتصادی پرچم پیروزی خود را نصب خواهد کرد. امّا یک سفارش به ولی نعمت‌های انقلاب که این زاغه نشین‌ها، پابرهنه‌ها، طبقات متوسّط جامعه، ضعیف جامعه این‌ها با خون جوان‌های خود این انقلاب را صورت دادند. مسئولین این‌ها را برتر نبینند. در قصرها و کاخ‌های اشرافی ننشینند. در مردم بیایند و مردمی باشند. خصوصاً ایثارگران ما جانبازان عزیز ما، خدا می‌داند که من چقدر از این‌ها خجالت می‌کشم. جانبازهای با روحیه، مؤمن، با نشاط.   ۷۰ درصد جانبازی دارد، قدرت نشستن کنار زن و فرزند خود را ندارد. روی ویلچر نشسته است و با شرایط سختی زندگی می‌کند، ولی وقتی من آخوند را می‌بیند دغدغه‌ی فرهنگی دارد. دغدغهی دینی دارد، دغدغه‌ی ولایت دارد. دغدغه‌ی انقلاب را دارد. ما یک جانباز را ندیدیم که طلبکار باشد! این‌ها خون دادند، عزّت دادند. این‌ها حفظ عزّت و استقلال می‌خواهند. می‌خواهند که پرچم دین و غدیر ضربه نخورد و ضعیف نشود. به این‌ها سر بزنید و نگذارید این‌ها فراموش شوند. این خانواده‌های عزیز شهداء که خیلی‌ها هیچ توقّعی سر و صدایی ندارند، ولی به این‌ها باید سر زند این‌ها ولی نعمت‌های ما هستند. در همین نزدیکی‌های ما این آب سرد اطراف دماوند که ما برای سر زدن به شهداء رفته بودند ۱۱ شهید دادند یک محیط پرجمعیّتی است که هنوز گاز ندارند. این زاغه نشین‌های اطراف تهران شرایط سخت دارند. همین منطقه‌ی تهرانسر تهران هم گاز ندارد. لذا ما از مسئولینی که سر سفره‌ی همین مردم و شهداء نشستند توقّع داریم که این‌ها جلوتر از ما بروند و این مشکلات را رصد کنند و به داد مردم برسند. دین مردم را ادا کنند، دین شهداء را ادا کنند، ما هم موفقیّت آن‌ها را در مسیر خدمت و اطاعت از ولایت از پروردگار عزیز مسئلت داریم.

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏ * قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ * وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ»Sadgihi-NamazJome13961120-ThaqalainSite (11)

چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران 

من اطمینان دارم امسال همان طور که مقام معظّم رهبری که از جان مردم سخن می‌گوید، به کوری چشم همه‌‌ی دشمنان داخلی و خارجی ۲۲ بهمن یک حماسه‌ی دیگری است. همه خواهند آمد، قربهً الی الله خواهند آمد. وضو می‌گیرند و به عنوان عبادت شرکت می‌کنند و به عنوان شکر ۴۰ ساله شدن انقلاب اگر یک نهالی ۴۰ سال در برابر طوفان‌ها ماند ریشه‌های آن محکم است. انقلاب شما تا ظهور امام عصر ارواحنا فداه ماندگار است و این دشمن تلاش می‌کند که ۴۰ ساله نشود. بحمدلله ۳۹ سالگی را گذراندید و در آستانه‌ی ورود به ۴۰ سالگی انقلاب هستید. هم از نظر عرفانی چلّه‌ی مسئله است و هم از نظر حدیثی و تاریخی حضرت موسی علیه السّلام در یک چلّه به آن مقام رسیده است. نبیّ مکرّم صلوات الله علیه و آله و سلّم ما در ۴۰ سالگی مبعوث به رسالت شده است. چلّه‌ی ۴۰ روزه که کسی ۴۰ روز مراقبه‌ی ترک گناه داشته باشد، دارای برکات وجودی می‌شود. قدر بدانید. اگر کسی آن روز می‌تواند روز شکر بگیرد، وگرنه یا دو رکعت نماز شکرانه بخواند یا سجده‌ی شکر به عنوان عنایت مستمرّ خدا و توجّهات امام زمان علیه السّلام بگذارد و امید خود را برای آمدن حضرت حجّت یک مقداری دامن بزنید.  


پی نوشت:

[۱]– سوره‌ی طه، آیات ۲۵ تا ۲۸٫

[۲]– زاد المعاد – مفتاح الجنان، ص ۶۱٫

[۳]– سوره‌ی حج، آیه ۴۱٫

[۴]– علل الشرائع، مقدمه ج ‏۱، ص ۱۴٫

[۵]– سوره‌ی جمعه، آیه ۹٫

[۶]– سوره‌ی مائده، آیه ۵۵٫

[۷]– سوره‌ی طه، آیه ۱۴٫

[۸]– سوره‌ی نصر، آیات ۱ تا ۳٫

[۹]– سوره‌ی مائده، آیه ۱۱؛ سوره‌ی فاطر، آیه ۳٫

[۱۰]– سوره‌ی ضحی، آیه ۱۱٫

[۱۱]– سوره‌ی مائده، آیه ۳٫

[۱۲]– سوره‌ی توبه، آیه ۱۲۸٫

[۱۳]– وقعه الطف، ص ۱۷۲٫

[۱۴]– بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج ‏۴۴، ص ۳۸۲٫

[۱۵]– سوره‌ی انعام، آیه ۱۲۴٫

[۱۶]– سوره‌ی محمّد، آیه ۷٫