در ابتدا با استفاده از برخى روایات، تصویرى از وضعیت دینى در آخرالزمان ارائه مىشود:

«اسلام و ایمان، غریب مىشود، همان طور که در ابتدا غریب بود»،

«مساجد از نظر ظاهرى آباد، ولى از نظر هدایت خراب هستند»،

«انسان دین خود را مىفروشد، به گونهاى که ممکن است صبح مؤمن باشد و عصر کافر شود یا عصر، مؤمن باشد و صبح کافر گردد»،

«جو عمومى و حاکم، جو کفر و بىدینى است ؛ به گونهاى که حتى بعضى از مؤمنان را نیز متزلزل کرده و به کفر دعوت مىکند»،

«ملتهاى دیگر از ادیان خود، گمراه مىشوند»،

«هر کس که پرچم گمراهى بلند کند، هوادارانى خواهد یافت»،

«با عقاید اسلامى – حتى ایمان به خدا – به طور علنى برخورد مىشود»،[۱]

«شنیدن حقایق قرآن، بر مردم گران آید ؛ اما شنیدن باطل آسان است»،

«مردم نسبت به وقت نماز، بىاعتنا مىشوند»،[۲]

«بدعتها ظاهر و زیاد شود»،

«حلال، حرام شود و حرام، حلال» و…[۳].

 

مجموع این جملات نورانى، بیانگر وجود نوعى تحیر، پس رفت اعتقادى، ظاهرسازى و رنگ باختن دیندارى در آخرالزمان است. چنان که حضرت على (علیهالسلام) نیز به این مطلب اشاره فرموده است:

«یکون حیره و غیبه تضل فیها اقوام و تهتدى فیها آخرون»؛[۴] «غیبت و حیرتى پیش خواهد آمد که گروههایى گمراه مىشوند و دستهاى دیگر هدایت مىیابند».

وضعیت دیندارى در آخرالزمان سخت و شکننده و میزان رویگردانى اغلب مردم از دستورات الهى، زیادتر است. این مسئله دلایل مختلفى مىتواند داشته باشد، از جمله :

۱ – تحریف در آموزههاى متعالى و راستین دین در این عصر فزونى مىگیرد و ادیان و مکاتب مختلفى شکل مىگیرد؛ این ادیان ساختگى، رنگ و بویى از حقیقت ندارند و تهى از معنویت و باورهاى راستین حق گرایانه هستند.

در روایات نیز اشاره شده که سرگردانى در عقاید دینى، نتیجه جریانات باطلى است که با جهالت و کنار گذاشتن تفکر در میان امت ظاهر مىشود.[۵]

 

۲ – غولهاى ارتباط جمعى و رسانهاى، به شدت با اسلام درگیر مىشوند و با انواع تخریبها و تحریفها و سیاه نمایىها، سعى بر آن دارند که چهره خشن و سیاهى از اسلام و دین نشان دهند و در این کار، چنان ماهرانه و شیطنتآمیز واقعیتها را تحریف و تخریب مىکنند که حتى برخى از مسلمانان نیز دچار تردید مىشوند و گاه از دین خود شرمنده مىشوند، و از طرفى دیگر، ظواهر دنیا را چنان فریبنده و زیبا جلوه مىدهند و انواع فساد و فحشا را در جامعه پخش مىکنند، به گونهاى که مردم در کنترل کردن امیال و غرایز خود باید مجاهدت و تلاش فراوان کنند. بازار فسادهاى مالى و اخلاقى، چنان گرم مىشود که برخى، همه چیز را به فراموشى مىسپرند و حتى انسانیت را زیر پا قرار مىدهند روشن است که با فساد علنى دنیاى امروز، حفظ دین و معنویت، بسیار مشکل است.

 

۳ – مردم از محتواى اسلام و قرآن و حقیقت آن دور مىشوند. این دور شدن به چند شکل اتفاق مىافتد. توجه بیش از حد به ظاهر و غفلت از محتوا و پیام؛ یعنى، مردم به جاى این که دنبال فهم معانى قرآن باشند، بیشتر به خواندن آن و لحن و صوت ارزش بدهند.[۶]

 

همچنین به قدرى معانى مختلف و برداشتهاى غیرمعقول از قرآن عرضه مىشود و به قدرى اختلاف قرائتها و تکثرگرایى رواج و مقبولیت یابد که معناى اصلى قرآن و منظور الهى از نزول آن در بین مردم گم شود و کسى نداند که منظور خداوند از نزول فلان آیه یا سوره یا کل قرآن و اسلام چیست. در این صورت نیز از قرآن و اسلام، جز اسم چیزى نخواهد ماند، زیرا هر کس حرفى خواهد زد و آن را حرف اسلام و قرآن قلمداد خواهد کرد.[۷]

 

با این حال نباید از نظر دور داشت که اگر حفظ دین در آخرالزمان دشوار است به همان نسبت عوامل و زمینههاى دیندار شدن نیز بهتر و بیشتر فراهم است. براى نمونه در هیچ زمانى به اندازه زمان ما ابزار و وسایلى که بتوان با کمک آنها دین را شناخت فراهم نبوده است ؛ مانند کتاب، صوت، تصویر و نیز گسترش دانش و معارف. اگر در گذشته شخصى براى استماع حدیثى فرسنگها راه بیابان را طى مىنمود، امروز با زدن چند کلید رایانه و یا مراجعه ساده به کتابها و نیز امواج رادیویى و تصویرى و… مىتواند به همان اطلاعات دسترسى پیدا کند. علاوه بر آنکه مردم آخرالزمان از عقل و هوش بیشترى برخوردارند.

از امام سجاد (علیهالسلام) نقل شده که فرمود: «خداوند آیات سوره توحید و نیز اول سوره حشر را براى مردم آخرالزمان نازل کرده است، چرا که مردم آخرالزمان از عقل و بینش بالاترى برخوردارند».

 

از طرف دیگر هر چند حفظ دین و عمل به وظیفه، در دنیاى پرتلاطم و سراسر ظلم و فساد، کارى دشوار است ؛ ولى پاداش انسانهاى متدین و دینمدار نیز افزون است.

در روایتى پیامبر گرامى اسلام به اصحابش فرمود: «به زودى گروهى بعد از شما مىآیند که یک نفر از آنان اجر پنجاه نفر از شما (صحابه) را دارد». اصحاب گفتند: «یا رسول الله! ما با تو در بدر و احد و حنین شرکت داشتیم و قرآن در میان ما نازل شد». پیامبر فرمود: «اگر بر شما وارد مىشد آن چه آنان تحمل مىکنند، مانند صبر آنان صبر نمىکردید».[۸]

مؤمنان آخرالزمان، به فرموده امیرمؤمنان: «در کارها و فداکارىهاى نیک و بزرگ مسلمانان صدر اسلام شریکاند».[۹] «و اینان کسانىاند که پیامبر،  آنان را برادر خود خوانده و آرزوى دیدار آنان را کرده است»[۱۰] و «افرادى هستند که خداوند، آنان را اولیاى خود خوانده است».[۱۱]

بنابراین در این دوران عدهاى از مردم، به اوج تقوا و دیندارى رسیده و به آن پایبند هستند. اینان یاران و دوستداران حضرت مهدى(عج) هستند و تلاش مىکنند تا زمینه ظهور و قیام آن حضرت را فراهم سازند و جامعه را آماده کنند.

 

 

پی نوشت ها


[۱] – ر.ک: معجم احادیث امام مهدى، ج ۱، صص ۸۷، ۷۱، ۴۴، ۳۱ و… از پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله).

[۲] – ر.ک: بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۲۵۶- ۲۶۰ ؛ حضرت مهدى از ظهور تا پیروزى، ص ۲۵۰-۲۴۹٫

[۳] – ر.ک: معجم احادیث امام مهدى، ج ۳، ص ۲۱۸ ؛ منتخب الاثر، ص ۵۲۷، و…

[۴] – الغیبه نعمانى، ص ۱۰۴ ؛ تاریخ غیبت کبرى، ص ۲۴۶٫

[۵] – ر.ک: اشاره الاسلام، ص ۸۶ ؛ بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۲۲۸٫

[۶] – ر.ک: بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۹۰٫

[۷] – ر.ک: تفسیر فرات کوفى، ص ۱۳۹٫

[۸] – بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۳۰، ح ۲۶٫

[۹] – همان، ص ۱۳۱، ح ۳۲٫

[۱۰] – همان، ص ۱۳۳، ح ۳۶٫

[۱۱] – همان، ص ۱۴۳، ح ۵۹٫