از اینکه به فکر هدایت دیگران هستید، جاى خوشبختى است و داشتن چنین روحیه‏اى، بیانگر روحیه مسئولیت‏پذیرى و تعهّد و پایبندى شما به موازین شرعى است. امیدواریم که همواره در صراط مستقیم، حافظ حریم الهى و الگوى مناسب براى هدایت جوانان باشید. همان‏طور که مى‏دانید، اسلام براى جلوگیرى از گناه و نشر و گسترش کارهاى شایسته، راه کارهایى را ارائه مى‏دهد که اگر از آن طریق، وارد عمل شویم، هم باعث جلوگیرى از گناه مى‏شود و هم خودمان از آلوده شدن به گناه مصون خواهیم ماند. راه‏کار اسلام تحت عنوان امر به معروف و نهى از منکر، وظیفه ما را مشخص نموده است و ما مجاز نیستیم، از هر راهى جلوى گناه دیگران را بگیریم! شما براى اینکه وظیفه خود را انجام داده باشید، مى‏توانید آن دختر را نهى از منکر کنید. انجام چنین کارى، مستلزم طى کردن مراحلى است که در زیر به آن اشاره مى‏شود:

۱ – مؤدبانه از او بخواهید از آن گناه پرهیز کند.

۲ – اگر تأثیر نگذاشت، به صورت جدى‏ترى به او تذکر دهید ؛ اگر دیدید برخورد مؤدبانه، منطقى و جدى شما موثر واقع نشد، مسئله را به مراجع ذى‏صلاح تذکر دهید که آنها اقدام کنند و وظیفه شما همین مقدار است. اگر مؤثر واقع شد، قطعا شما نزد خداوند اجر و پاداش دارید و اگر هم هدایت نشد، باز هم شما به دلیل اینکه وظیفه شرعى خود را انجام داده‏اید، نزد خداوند مأجور هستید.

اما اینکه نوشته‏اید: «آیا از طریق دوستى با او، مى‏توانید جلو گناه او را بگیرید و باعث شوید که او دخترى باحجاب و سنگین شود»، پاسخ منفى است! چه اینکه اولاً اسلام دوستى با نامحرم را منع کرده و فرموده است: با زنان یا دختران دوست نشوید. دوم اینکه، این دوستى، مى‏تواند تبدیل به دامى براى خود شما گردد و ما حق نداریم خودمان را با دست خودمان، به هلاکت اندازیم: «لا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَهِ».[۱]

 

روزى امام صادق (علیه‏السلام)‏ دید مردى از مغازه‏اى چیزى برداشت، از او پرسید: چرا مرتکب این عمل (دزدى) شدى؟ مگر نمى‏دانى دزدى گناه است! آن مرد در جواب امام گفت: مگر قرآن نخوانده‏اى؟ در قرآن آمده است که اگر کسى یک گناه کند، خداوند فقط یک‏بار او را عذاب مى‏کند ؛ ولى اگر عمل خیرى انجام دهد خداوند ده برابر به او پاداش مى‏دهد! من با دزدى کردن یک گناه کرده‏ام ؛ ولى آنچه از طریق دزدى به دست آوردم، مى‏خواهم به دیگران (افراد نیازمند) صدقه بدهم و عمل دوم من چندین برابر ثواب دارد و یکى از ثواب‏ها را من جایگزین آن گناه مى‏کنم و بقیه ثواب‏ها نیز به نفع من است. امام (علیه‏السلام)‏ به او گفت: بله عمل خیر، مانند صدقه دادن چندین برابر ثواب دارد ؛ ولى به شرط اینکه این صدقه از راه حلال به دست آمده باشد، نه از راه حرام. بنابراین گر چه نیت شما خیر است، ولى راهى که انتخاب کرده‏اید، نه تنها مشروع نیست ؛ بلکه وسوسه شیطان است و او مى‏خواهد شما را گرفتار کند! و شما را از طریق خیرخواهى و مذهبى فریب دهد. ارتباط زن و مرد نامحرم بسیار حساس، ظریف و در عین حال خطرناک است. روزى از عالم بزرگ مقدس اردبیلى پرسیدند: آقا اگر شما با یک زن نامحرم در یک اتاق قرار بگیرید، چه مى‏کنید؟ او فرمود: به خدا پناه مى‏برم!! على‏رغم اینکه او یکى از بزرگان اهل تقوا و معنویت بود، قرار گرفتن در چنین شرایطى را براى خود خطرناک دید. علت اینکه اسلام حتى قرار گرفتن زیر یک سقف و در یک جاى تنها با زن نامحرم را – اگر احتمال گناه داده شود – حرام مى‏داند و اگر احتمال گناه نباشد، مکروه مى‏شمارد ؛ نشانگر حساسیت ارتباط بین زن و مرد نامحرم است، و راهى خطرناک است. پس بکوشید فقط از طریق امر به معروف و نهى از منکر، وارد شوید ؛ آن هم در صورت مؤثر واقع شدن ؛ در غیر این صورت شما تکلیفى ندارید.

 

 

پی نوشت


[۱] – بقره ۲، آیه ۱۹۵٫