امام حسین(ع) را امام سجاد دفن کردند؟ چگونه؟ مگر امام(ع) در اسارت نبودند چگونه بعد از ۳روز به کربلا برگشتند؟ لطفا در سایت جواب دهید.
در پاسخ به سوال شما باید گفت: در منابع روایی شیعه، روایاتی داریم که تصریح دارند بر اینکه امور غسل، کفن و دفن امام را تنها امام متکفّل میشود.[۱] **بر این اساس، امام سجّاد مأمور دفن پدر بزرگوار خود بوده است.
علامه مجلسی پس از نقل گزارشی از شیخ مفید ـ که در پاورقی آورده شده است[۲] ـ، مینویسد:
در واقع، امام را به غیر از امام دفن نمیکند. حضرت امام زینالعابدین به اعجاز امامت آمد و جسد مطهّر آن حضرت و بلکه سایر شهدا را دفن کرد.[۳] چنانکه در جریان شهادت امام رضا که در طوس به شهادت رسید، امام جواد به قدرت الهی از مدینه به طوس آمد و امور غسل و کفن امام را خود عهدهدار شد.[۴]
البته درباره دفن سایر شهدا توسط امام سجّاد، سندی وجود ندارد. و تنها دفن بدن امام حسین توسط امام سجّاد، صورت پذیرفته است.
منبع:پرسمان
[۱]. علی بنحسین مسعودی، اثبات الوصیه، ص ۲۰۷ ـ ۲۰۸؛ شیخ طوسی، اختیار معرفه الرجال، ج۲، ص ۴۶۴ ـ ۴۶۳، ح ۸۸۳؛ شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا، ج۱، ص ۲۷۶؛ طبری، دلائل الامامه، ص ۱۶۳؛ مجلسی، بحارالانوار، ج۲۷، ص ۲۸۸ ـ ۲۹۱.
**. مرحوم صدوق در توجیه و تفسیر روایات مربوط به غسل امام توسط امام بعدی مینویسد: توسط ائمه نهی شده است که امام را جز امام غسل دهد، امّا اگر کسی این کار را کرد، امامت امام بعدی باطل نمیشود و هرگز ائمه نفرمودهاند که حتماً هر کس امام قبلی را غسل داد، او امام است. (عیون اخبار الرضا، ج۱، ص۹۷). برای آگاهی بیشتر در مسأله لزوم غسل و دفن امام به وسیله امام بعدی، و سیر تاریخی این مسأله در میان متکلّمان و محدّثان بزرگ شیعه، رجوع شود به: دمعالسجوم ترجمه نفس المهموم، مرحوم آیتالله میرزا ابوالحسن شعرانی، ص۳۴۷ ـ ۳۴۵.
[۲] . شیخ مفید مینویسد: همگی آنان [شهدا] در پایین پای امام حسین دفن هستند. برای آنان گودالی کنده شد و همه را در آن دفن کرده وبر آنان خاک ریختند، جز عباس بنعلی که او را در قتلگاهش بر روی بلندی بر سر راه غاضِریّه دفن کردند و قبر او آشکار است. برای قبرهای برادران و خاندانش که نامشان را بردیم، هیچ نشانهای نیست… گفته میشود که مدفن علی بنالحسین نزدیکتر به مدفن [امام] حسین است. امّا یاران حسین که با وی کشته شدند، در اطراف آن حضرت دفن شدند و قبرهای آنان به تحقیق و تفصیل معلوم نیست، جز آن که تردیدی نیست که حائر،* آنان را در بردارد.[۲] (الارشاد، ج۲، ص ۱۲۶٫؛ طبرسی نیز به پیروی از شیخ مفید، این مطلب را آورده است. (إعلام الوری بأعلام الهدی، ص۲۵۰؛ همو، تاج الموالید، ص۳۲ ـ ۳۳).
[۳]. جلاء العیون، ص۳۸۰.
[۴].علی بنعیسی اربلی، کشف الغمه فی معرفه الائمه، ج۳، ص۱۶۸.
پاسخ دهید