- ثقلین - http://thaqalain.ir -
در پاسخ به سوال شما باید گفت: در منابع روایی شیعه، روایاتی داریم که تصریح دارند بر اینکه امور غسل، کفن و دفن امام را تنها امام متکفّل میشود.[۱] **بر این اساس، امام سجّاد مأمور دفن پدر بزرگوار خود بوده است.
علامه مجلسی پس از نقل گزارشی از شیخ مفید ـ که در پاورقی آورده شده است[۲] ـ، مینویسد:
در واقع، امام را به غیر از امام دفن نمیکند. حضرت امام زینالعابدین به اعجاز امامت آمد و جسد مطهّر آن حضرت و بلکه سایر شهدا را دفن کرد.[۳] چنانکه در جریان شهادت امام رضا که در طوس به شهادت رسید، امام جواد به قدرت الهی از مدینه به طوس آمد و امور غسل و کفن امام را خود عهدهدار شد.[۴]
البته درباره دفن سایر شهدا توسط امام سجّاد، سندی وجود ندارد. و تنها دفن بدن امام حسین توسط امام سجّاد، صورت پذیرفته است.
منبع:پرسمان
[۱]. علی بنحسین مسعودی، اثبات الوصیه، ص ۲۰۷ ـ ۲۰۸؛ شیخ طوسی، اختیار معرفه الرجال، ج۲، ص ۴۶۴ ـ ۴۶۳، ح ۸۸۳؛ شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا، ج۱، ص ۲۷۶؛ طبری، دلائل الامامه، ص ۱۶۳؛ مجلسی، بحارالانوار، ج۲۷، ص ۲۸۸ ـ ۲۹۱.
**. مرحوم صدوق در توجیه و تفسیر روایات مربوط به غسل امام توسط امام بعدی مینویسد: توسط ائمه نهی شده است که امام را جز امام غسل دهد، امّا اگر کسی این کار را کرد، امامت امام بعدی باطل نمیشود و هرگز ائمه نفرمودهاند که حتماً هر کس امام قبلی را غسل داد، او امام است. (عیون اخبار الرضا، ج۱، ص۹۷). برای آگاهی بیشتر در مسأله لزوم غسل و دفن امام به وسیله امام بعدی، و سیر تاریخی این مسأله در میان متکلّمان و محدّثان بزرگ شیعه، رجوع شود به: دمعالسجوم ترجمه نفس المهموم، مرحوم آیتالله میرزا ابوالحسن شعرانی، ص۳۴۷ ـ ۳۴۵.
[۲] . شیخ مفید مینویسد: همگی آنان [شهدا] در پایین پای امام حسین دفن هستند. برای آنان گودالی کنده شد و همه را در آن دفن کرده وبر آنان خاک ریختند، جز عباس بنعلی که او را در قتلگاهش بر روی بلندی بر سر راه غاضِریّه دفن کردند و قبر او آشکار است. برای قبرهای برادران و خاندانش که نامشان را بردیم، هیچ نشانهای نیست… گفته میشود که مدفن علی بنالحسین نزدیکتر به مدفن [امام] حسین است. امّا یاران حسین که با وی کشته شدند، در اطراف آن حضرت دفن شدند و قبرهای آنان به تحقیق و تفصیل معلوم نیست، جز آن که تردیدی نیست که حائر،* آنان را در بردارد.[۲] (الارشاد، ج۲، ص ۱۲۶٫؛ طبرسی نیز به پیروی از شیخ مفید، این مطلب را آورده است. (إعلام الوری بأعلام الهدی، ص۲۵۰؛ همو، تاج الموالید، ص۳۲ ـ ۳۳).
[۳]. جلاء العیون، ص۳۸۰.
[۴].علی بنعیسی اربلی، کشف الغمه فی معرفه الائمه، ج۳، ص۱۶۸.
Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir
URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%af%d9%81%d9%86-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%ad%d8%b3%db%8c%d9%86-%d8%b9%d9%84%db%8c%d9%87-%d8%a7%d9%84%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85/
Click here to print.
تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.