«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ * فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهٍ مِنْهُمْ طَائِفَهٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ»[۱].

مسئله‌ی حضورِ در حوزه‌های علمیّه و قدم گذاشتن در وادیِ علم و دانش و معرفت به خدای متعال و دست یافتن به چشمه‌های معارفِ الهی و آشنا شدن با فقه و فقاهت که راهِ بهشت و آدرسِ خوشبختیِ بشر هست از مهم‌ترین مسائلِ زندگی است. خدای متعال در قرآن کریم از بندگانِ خود رسماً کمک خواسته است، «فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهٍ مِنْهُمْ طَائِفَهٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ»؛ خداِ من و شما از ما و شما می‌خواهد که یک طایفه‌ای از هر فرقه‌ای به پایگاه‌های علم و دانش بروند و فقیه بشوند، دین‌شناس بشوند.

 

برادران و خواهران! دنیا از ظلم پُر شده است، رذائلِ اخلاقی بیداد می‌کند، خیانت، لجاجت، بی‌رحمی، خون‌ریزی، قطع رحم، پایِ یکدیگر را گرفتن، نیشِ زبان زدن به یکدیگر جامعه‌ی بشری را به جهنّم تبدیل کرده است، تنها راه این است که بشر را با خدای متعال آشنا کنیم، و قرآن کریم آدرسِ خدای متعال و خوبی‌ها را به ما داده است، و انسِ با قرآن کریم، شناختِ معانیِ قرآن کریم می‌طلبد که جوان‌ها و نوجوان‌های ما به حوزه‌های علمیّه بیایند و در مدارسِ علمیّه که خانه‌ی امام زمان ارواحنا فداه افتخار پیدا کنند، حوزه‌های علمیّه پایگاه هستند، پادگان هستند، به آنجا بروند، رزمِ معنوی ببینند، خود را در یک رزمایشِ علمی، اخلاقی، فرهنگی صاحبِ مدال کنند و با امامِ زمانِ خودشان عهدی ببندند که یارِ امام زمان ارواحنا فداه باشند، سربازِ حضرت حجت بن الحسن المهدی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف باشند، برای یاریِ حضرت به این جبهه بیایند و حضرت را از غربت بیرون بیاورند، «إنّ الإسلامَ بَدأ غَرِیبا و سَیَعُودُ غَریبا کما بَدأ فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ»[۲]، اسلام با غربت شروع شد و به غربت هم برمی‌گردد؛ امروز دنیای کفر و استکبار با این شبکه‌ها، با این ماهواره‌ها، با این جاسوس‌ها، با هزینه‌های هنگفت فکر و اخلاق و زندگیِ مردم را بمباران می‌کنند، زندگی‌ها در حالِ متلاشی شدن است.

 

جوان‌ها! به دادِ خودتان برسید، به دادِ خانواده‌ها برسید، تنها راهِ نجاتِ اسلام… بیایید اسلام را بشناسیم، اسلام‌شناسِ واقعی بشویم، در میدانِ خودسازی «اخلاقی و معنوی» بشویم، مردم همانطور که نسبت به آب عطش دارند خدا می‌داند که بیش از آن به یک عالِمِ عادل عطش و علاقه دارند، مردمِ ما عاشقِ طلبه‌ی خوب هستند، مردمِ ما عاشقِ عالِمِ رَبّانیِ امام زمانی هستند، عاشقِ کسانی هستند که خودشان را کنارِ حضرت سیّدالشّهداء علیه السلام می‌بینند و به «هَل مِن ناصِر» امام حسین علیه السلام «لبّیک» گفته‌اند و همه‌ی سختی‌ها را در فراز و نشیب‌ها تحمّل می‌کنند، نازِ مردم را می‌کشند تا بتوانند دستِ این‌ها را بکشند که نگذارند کسی به جهنّم برود و همه را با بهشت آشنا کنند و به این طرف بیاورند.

 

پدران و مادران! توقّعِ ما این است که فرصت‌ها را از دست ندهید و فرزندانِ خودتان را تشویق کنید. معلّم‌ها! آموزگاران! اساتیدِ بزرگوار! شما محصّلین و دانشجوهای خودتان را نسبت به امام زمان ارواحنا فداه ترغیب کنید، نسبت به قرآن کریم و معارف تشویق کنید. و ای جوان‌ها! در میانِ راه‌هایی که شما را به امام زمان ارواحنا فداه می‌رساند والله نزدیک‌ترین راه راهِ طلبگی است، امام زمان ارواحنا فداه با طلبه‌ها یک عنایتِ خاصّ دیگری دارند. دل از دنیا بَرکَنید، دل به خدا و اولیاء الهی بدهید، ان شاء الله بیایید و نامِ خودتان را در لیستِ یارانِ حضرت حجّت ارواحنا فداه بنویسید و عالِمِ دینی بشوید و ان شاء الله دنیا را برای ظهور متحوّل کنید.

 

به امیدِ آنکه گوشِ شنوایی باشد و از این طلبه‌ی پَرسوخته‌ای که دلِ من هم برای امام زمان ارواحنا فداه می‌سوزد، هم به شما علاقه‌مند هستم که شما حضرت حجّت ارواحنا فداه را یاری کنید. امیدوارم که ان شاء الله مقبول واقع بشود و ان شاء الله شما را در فضاهای حوزوی ببینیم. 

 

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


[۱] سوره مبارکه توبه، آیه ۱۲۲ (وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّهً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهٍ مِنْهُمْ طَائِفَهٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ)

[۲] التشریف بالمنن ،  جلد ۱ ،  صفحه ۲۱۷