دلیل عقلی بر لزوم وجود حضرت مهدی(عج) و ظهور ایشان: از زمان رحلت پیامبر اسلام(ص) که خاتم الانبیاء است تا قیامت، آخرین دین، دین اسلام است. و تا زمانی که دنیا بر پا است، تکلیف وجود دارد و مکلفان باید طبق حجت‌هایی که خدای متعال بر آنان قرار داده است، دستورات او را اطاعت کنند؛ از طرفی این مکلفان باید احکام خود را از امام و پیشوایی بگیرند که معصوم(ع) باشد و زمین هیچوقت خالی از این حجت معصوم نمی‌باشد. پس آفرینش انسان مکلف بدون وجود انسان کامل معنا ندارد. چه این که امام علی(ع) نیز می‌فرماید: «زمین هیچ‌گاه از حجت خالی نیست. حجت خدا یا ظاهر است و آشکارا و یا خائف است و پنهان؛ تا حجت‌ها و برهان‌های خدا باطل نگردد.»(۱)

 


از این رو همواره باید انسان کامل در زمین وجود داشته باشد و از آن جا که شرایط جهان به جایی رسید که حاکمان و مردمان، حضور امام معصوم در جامعه را برنتافتند، تنها راه وجود انسان کامل در زمین و کشته نشدن وی، غیبت او بود. و با آماده شدن شرایط و انسانهای منتظر، امام غایب ظهور خواهد نمود تا مردم را به کمال برساند.

 


استدلال بر ظهور امام زمان از قرآن کریم: در پاره‌ای از آیه‌های قرآن بشارت‌هایی درباره آینده تاریخ و سرنوشت زمین داده شده است که در تفسیر، امامان معصوم(ع) آن زمان را زمان ظهور امام مهدی(عج) می‌دانند. در برخی آیه‌ها وعده تشکیل حکومت جهانی،(۲) بسط دین اسلام و غلبه آن بر دیگر ادیان(۳)، زمام‌داری صالحان و شایستگان(۴) داده شده است. اما در روایت‌های زیادی نیز بشارت به ظهور امام مهدی(عج) داده شده است که به حدّ تواتر می‌رسد. به طور کلی معتبرترین روایت‌ها از عصر رسول خدا(ص) تا امام حسن عسکری(ع) درباره ظهور امام زمان(عج)، شرایط وعلایم آن و هنگامه تشکیل حکومت جهانی آن امام روایت شده است که حتی در برخی کتاب‌های نوشته شده در قرن اول و دوم هجری ضبط شده و موجود است. مثلاً کتاب مشیخه حسن بن محبوب(۵) یا کتاب سلیم بن قیس هلالی(۶). این روایت‌ها قرن به قرن در کتاب‌های دانشمندان بزرگ نقل شده تا به قرن حاضر رسیده است. مانند قرن ۳ هجری: کتاب المهدی تألیف عیسی بن مهران مستعطف؛ قرن ۴: ذکر القائم(ع) اثر ابن اخی طاهر(۷)؛ قرن ۵: کتاب الغیبه شیخ مفید(۸) و

 

 

منبع:پرسمان


پی‌نوشت‌ها:
۱٫
اصول کافی، ج ۱، باب أن الأرض لاتخلو من حجه.
۲٫ «
وقاتلوهم حتی لاتکون فتنه ویکون الدین کلّه للّه؛ با کافران جهاد کنید تا هیچ فتنه‌ای در زمین باقی نماند و آیین همه دین خدا گردد.» (سوره انفال، آیه ۳۹)
۳٫ «
هوالذی أرسل رسوله بالهدی ودین الحق لیظهره علی الدین کلّه؛ اوست خدایی که فرستاده‌اش را با دین حق به هدایت آفریدگان فرستاد تا بر همه ادیان عالم برتری و غلبه دهد.» (سوره توبه، آیه ۳۳)
۴٫ «
ولقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر أن الأرض یرثها عبادی الصالحون؛ همانا ما پس از تورات در زبور نوشتیم که البته بندگان نیکوکار من زمین را به ارث می‌برند.» (سوره انبیاء، آیه ۱۰۵)
و نیز «وعدالله الذین آمنوا منکم وعملوا الصالحات لیستخلفنّهم فی الارض؛ خدا وعده داده به کسانی که از شما نیکوکار شود در زمین خلافت دهد.» (سوره نور، آیه ۵۵)
۵٫
وفات: ۲۲۴ هـ . ق.
۶٫
وفات: ۷۰ یا ۹۰ هـ . ق.
۷٫
وفات: ۳۵۸ هـ . ق.
۸٫
وفات: ۴۱۳ هـ . ق.