همه فقهاى اسلام اعم از شیعه و سنی معتقدند که خمس و پرداخت یک پنجم از اموال در غنیمت هاى جنگى ، گنج و معادن طلا و نقره واجب است . ابن زهره حلبى مى گوید :
واعلم ان مما یجب فى الاموال الخمس و الذى یجب فیه الغنائم الحربیّه و الکنوز و معادن الذهب و الفضه بلاخلاف .( سلسله الینابیع الفقهیه (غنیه النزوع) ، ج ۵ ، ص ۲۲۴ .) پس اهل سنت خمس را واجب می دانند اما تنها در غنیمت جنگی و گنج و معادن طلا و نقره. البته برخی از اهل سنت فقط خمس را در غنیمت جنگی می دانند لذا خمس فقط زمانی برای آنان واجب می شود که جنگی صورت گرفته و غنیمتی به دست آمده باشد و آن وقت خمس به آن تعلق گرفته است.
ولی شیعه موارد خمس را علاوه بر این امور در غوص؛ باقیمانده مؤنه سال؛ زمینی که ذمی از مسلمانی خریده باشد و مال حلال مخلوط به حرام (محقق حلی، شرایع الاسلام، ج۱، ص۸۳۵؛ شهید اول، دروس، ج۱، ص۲۵۷؛ ابن فهد حلی، المهذب البارع، ج۱، ص۵۵۳٫ ) نیز می داند.
اما اینکه اهل سنت خمس خود را به چه کسی می دهند باید گفت: آنان معتقدند که در زمان پیغمبر (ص) باید به دست پیغمبر (ص) برسد، در زمان خلفا به دست خلفا، و بعد به دست حاکم اسلامی، آن کسی که بالفعل حکومت مسلمین را در دست دارد و سپس سهم ذی القربی، یتیمها، فقیرها و مسکین ها و از راه ماندگان از این طریق پرداخته شود.

 

 

منبع:پرسمان