خداوند متعال مى  فرماید:

«وَ لَوْ أَنَّ قُرْءَانًا سُیِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الاْءَرْضُ أَوْ کُلِّمَ بِهِ الْمَوْتَى» سوره  ى رعد، آیه  ى ۳۱٫

و اگر قرآنى بود که کوه  ها با آن به گردش مى  آمد، یا زمین پیموده مى  شد (=طىّ  الارض)، یا مردگان به سخن مى  آمدند.

آیا جواب «لَوْ» غیر از این است که « لَکانَ هذَا الْقُرْآنَ. »؛ (قطعا خود همین قرآن بود.) و جمله  ى «بَل لِّلَّهِ الاْءَمْرُ جَمِیعًا»ا فیهِ. »از کوزه همان تراود که در او است.

اگر قرآن را به صورت واقعى  اش ببینیم، آن  گاه معلوم مى  شود کهسوره  ى رعد، آیه  ى ۳۱٫ (سر رشته  ى همه  ى کارها به دست خداست.) نیز اشاره به این است که اعجاز قرآن اختصاص به خوارق عادات مذکور ندارد؛ بلکه «تِبْیَـنًا لِّکُلِّ شَىْ  ءٍ». سوره  ى نحل، آیه  ى ۸۹؛ (بیانگر هر چیز.) است. اما به چه دلیل این خرق عادات به قرآن منسوب است؟ به دلیل خود قرآن که از قبیل خرق عادت است؛ زیرا:« کُلُّ إِناءٍ یَنْضَحُ بِم دست از ترنج مى  شناسیم یا نه! آیا ما به قرآن و عترت ملتزم هستیم؟! آیا عامه به قرآن، و ما به عترت ملتزم هستیم؟!

منبع: کتاب در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت- جلد۱ / محمد حسین رخشاد