فضل بن روزبهان شبههای را در رابطه با حدیث سدالابواب مطرح میکند او میگوید این حدیث هیچ فضیلتی را برای علی علیهالسلام ثابت نمیکند. چراکه او در خانه پیامبر زندگی میکرده و پیامبر نیز درب منزل خود را از سایر ابواب استثناء کرده است.
تهیه و تنظیم: مرتضی میرکو.
فضل بن روزبهان سعی کرده است تا شبههای را بدین صورت مطرح کند: آن دربی که گشوده ماند، درب منزل خود پیامبر صلیاللهعلیهوآله بود نه درب منزل علی علیهالسلام . یعنی علی علیهالسلام در خانه پیامبر زندگی میکرد و پیامبر نیز درب منزل خود را باز نمود. و اینکه میگویند رسول خدا صلیاللهعلیهوآله درب منزل علی را باز نمود، از باب توسع و مجاز است. بنابرین فضلی برای علی علیهالسلام باقی نمیماند.
ابن روزبهان گفته است:« مسجدی که در زمان رسول خدا وجود داشت درب منزلی به آن منتهی میشد که آن منزل خود رسول خدا صلیاللهعلیهوآله بود و علی علیهالسلام نیز در خانه پیامبر زندگی میکرد چراکه دختر پیامبر در آن خانه سکنی داشت.»
اما ما میگوییم:
بیشک اخبار تصریح میکند که آن باب، درب منزل علی علیهالسلام بوده و حتی مردم نیز در لسانشان باب علی علیهالسلام را از سایر ابواب جدا میکردند. و نیز اگر آن درب، درب منزل پیامبر صلیاللهعلیهوآله بود، دیگر هیچ مجالی برای اعتراض و حسادت قریش وجود نداشت.[۱]
بلکه اگر آن درب، درب منزل خود پیامبر بود دیگر اصلاً نیازی به استثناء آن درب از سایر دربها وجود نداشت. چراکه پیامبر صلیاللهعلیهوآله وظیفه و تکلیف خود را در قبال باز ماندن و یا باز نماندن درب منزل خود را میداند. پس معنا ندارد که بیاید و آن را استثنا کند.
علاوه بر اینها در فصول گذشته گفتیم که علی علیهالسلام، فاطمه سلاماللهعلیها را در منزل حارث بن نعمان[۲]جای نهاد. و حارثه نیز خانههایی را به پیامبر صلیاللهعلیهوآله هدیه داد تا ایشان به همراه همسرانش در آن زندگی کنند.[۳]
منبع:صفحات ۱۳۰ و۱۳۱جلد ۳ کتاب الصحیح من سیره الامام علی علیهالسلام / علامه سید جعفر مرتضی عاملی
[۱]. دلائل الصدق ج۲ ص۲۶۱ ـ ۲۶۷
[۲]. بحار الأنوار ج۱۹ ص۱۱۳ ؛ إعلام الورى ص۷۱ و (ط مؤسسه آل البیت) ج۱ ص۱۶۱ ؛ شرح إحقاق الحق (الملحقات) ج۲۵ ص۴۴۹ عن أخبار الموفقیات )ط بغداد) ص۳۷۵٫
[۳]. بحار الأنوار ج۱۹ ص۱۱۳ ؛ إعلام الورى ص۷۱ و (ط مؤسسه آل البیت( ص۱۶۱ ؛ الطبقات الکبرى ج۳ ص۴۸۸ ؛ سیر أعلام النبلاء ج۲ ص۳۸۰ ؛ الوفاء لابن الجوزی ج۱ ص۲۵۷ ؛ تاریخ الخمیس ج۱ ص۳۶۶ ؛ دلائل النبوه ج۵ ص۱۳۱ ؛ وفاء الوفاء ج۲ ص۴۶۲ ؛ السیره الحلبیه ج۱ ص۳۳۶٫
پاسخ دهید