جهاد تبیین و شیوه های اقناعی خود فرمان

رهبر انقلاب می‌فرمایند ما باید بحث تبیین را نسبت ‌به حقایق انجام بدهیم و خیلی از حقایق باید تبیین شوند. برای آنکه جهاد تبیین وظیفه اصلی خود را در برابر حقایق انقلاب و اسلام انجام دهد باید به درونمایه اصلی شیوه های اقناعی پایبند بماند. درونمایه اصلی شیوه های اقناعی چیست؟

 

جهاد تبیین و هدف اقناع

برای آنکه شیوه های اقناع کننده در جهاد تبیین بتوانند انسان ها را جذب کنند باید به بنیادی ترین حقوق آنها احترام بگذارند. یکی از بنیادی ترین حقوقی که هر انسانی به صورتی فطری و پیشینی دارد، آزادی انتخاب کردن است. اگر در فرایند تبیین حقایق انقلاب و اسلام همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، شخص بتواند خود میان چندین گزینه دست به انتخاب بزند، تاثیر حقیقت تبیین شده بر ذهن وی ماندگار خواهد بود. به این معنا که تاثیر عمل اقناعی وقتی عمیق تر خواهد شد که شکلی غیر مستقیم داشته باشد. روش های مستقیم اقناع همیشه این نگرانی را با خود به همراه دارند که مبادا تحمیلی باشند.

 

دسته بندی حقایق و قدرت اقناع

برای اینکه در جهاد تبیین به بهترین نتایج دست بیابیم، باید حقایق را به چندین دسته تقسیم کنیم. به این معنا که آنها را طوری بچینیم که از حقایقی با درجه اقناع کمتر شروع و به حقایقی با درجه اقناع بیشتر منتهی شوند. فرد با مطالعه گزینه هایی که همگی حقیقت دارند ولی درجه اقناع کنندگی شان با هم متفاوت است، خود به خود به سوی حقایق قانع کننده تر گرایش پیدا می کند. در این روش اقناع، مفاهیم اصلی ما با خواست خود شخص وارد منظومه ارزش های وی می شوند و به بخشی از شیوه فکری وی تبدیل می شوند. به این ترتیب حقیقت در تجربه معرفت شناسانه خود فرد، روشن و تبیین خواهد شد. جهاد تبیین می کوشد حقایق را توسط خود اشخاص و درون تجربه اقناعی آنان، روشن سازد.