راه کارهایی برای جدا خوابی

الف. خسته بودن بچّه

 اوّلین نکته این است که بچّه ها باید با خستگی به رختخواب بروند؛ یعنی خستگی بچّه باید به گونه ای باشد که برای خواب مقاومت نکند. معمولاً آدم هایی که خیلی خسته می شوند، مقاومتشان هم کم تر می شود؛ مثلاً  وقتی فردی می گوید: من حتماً باید به روی تشک بخوابم؛ بعد از هفده یا هجده ساعت بیداری ممکن است حتّی روی صندلی هم خوابش ببرد. بچّه ها نیز دقیقاً همین طور هستند.

بچّه را در طول روز نخوابانیم مگر…

من در این مورد باید دو تذکّر را به والدین بدهم؛ اوّل این که ما برای خسته خواباندن فرزندانمان حتّی الامکان آنها را در طول روز نخوابانیم؛ چراکه در اوایل شب این بچّه باید به قدری خسته باشد که به راحتی و بی مقاومت بخوابد. اگر احیاناً والدین می خواهند بچّه ها را برای ظهر بخوابانند، باید توجّه کنند که ساعت بیدار شدن تا خواب شبانه ی آنها باید حدود هفت یا هشت ساعت باشد.

تاکید اسلام بر قیلوله

ما در اسلام تعبیری به نام قیلوله داریم که خیلی مرسوم است. حال این قیلوله در چه زمانی است؟ قیلوله به خواب قبل از اذان ظهر می گویند. وقتی که ما در منابع دینی نگاه می کنیم، می بینیم که توصیه هایی برای خواب بعد از اذان ظهر مطرح نشده است. دلیلش هم این است که  انسان مسلمان و کسی که توجّه به زندگی دینی دارد، بین الطّلوعین را نمی خوابد؛ یعنی از اذان صبح بیدار است و معمولاً کسی که از اذان صبح بیدار است تا قبل از اذان ظهر خسته می شود و نیم ساعت یا چهل دقیقه ای را می خوابد و بعد نمازش را می خواند. حالا ما حدّاقل این نکته را درباره فرزندانمان باید رعایت کنیم.

بهترین زمان خواب بچّه

 یکی از بهترین وقت ها برای خواباندن بچّه ها بین ساعت یک تا ساعت سه بعد از ظهر است. در آن زمان بچّه ها آمادگی برای خواب دارند؛ پس ما باید به این نکته توجّه داشته باشیم که کودکان باید خسته باشند تا بخوابند و این خستگی را باید والدین در طول روز برای فرزندان ایجاد کنند.

ب. خوب شام خوردن

نکته دوّم درباره‌ی جدا خوابی آسان این است که بچّه ها باید به طور کامل غذا بخورند؛ یعنی شکمشان سیر باشد و شام خوبی خورده باشند. وقتی انسان شام خوبی می خورد، بعد از شام احساس خواب آلودگی می کند. در بچّه ها نیز همین طور است؛ لذا والدین باید به شام بچّه ها توجّه کنند.

اولویّت در وعده های غذایی

 در آموزه های دینی ما به شام خوردن تاکید شده است. اگر ما بخواهیم اولویّت وعده های غذایی را بیان کنیم، می گوییم: اوّل صبحانه، بعد شام و بعد نهار؛ یعنی از لحاظ درجه اهمیّت این موارد الویّت دارند؛ لذا والدین باید به شام فرزندان دقّت کنند. خوردن شام نباید زمانی اتّفاق بیافتد که بچّه ها خواب آلود باشند؛ بلکه باید زمانی این مهم اتّفاق بیفتد که بچّه ها در هوشیاری کامل باشند؛ چراکه در آن موقع با اشتهاء غذا می خورند و مقاومت نمی کنند.

بهترین زمان شام خوردن

فاصله زمانی بین شام خوردن و خواب مهم است. معمولاً یک زمان مناسب برای شام خوردن و خوابیدن حدوداً یک ساعت و نیم است؛ یعنی بچّه ها باید یک ساعت و نیم قبل از خواب، شام خود را بخورند.

ج. قصّه گویی

نکته سوّم برای جداخوابی این است که والدین می توانند از شیوه ی قصّه گویی در این زمینه کمک بگیرند؛ یعنی والدین برای فرزندانشان ترسیم کنند که کودکان دیگر نیز جدا می خوابند؛ البته در زمینه ی قصّه گویی باید ظرافت های قصّه گویی رعایت شود؛ مثلاً پدر و مادر نباید به بچّه بگویند: تو باید از این به بعد جدا بخوابی؛ چراکه یک محمّد نامی بود که وقتی می خواست شب ها بخوابد، تنها در اتاق می خوابید! با این روش، بچّه ها به ما می خندند. والدین باید در طول روز با دقّت برای فرزند  قصّه بگویند و در لابه لای قصّه، نکات کلیدی خود را در آن بگنجانند؛ مثلاً ماجرای قصّه به گونه ای باید باشد که در آخر قصّه بچّه تنها بخوابد و این گونه نتیجه گیری کند.