سؤال: آیا بچّه هایی که با شیر خشک بزرگ می شوند، با بچّه هایی که با شیر مادر تغذیه می شوند، از لحاظ تربیّت دینی تفاوتی دارند؟

جواب:

تغذیه ی بچّه ها یک سری مقدمات دارد؛ حالا چه با شیر مادر باشد، چه با شیرخشک.

وقتی بحث تغذیّه با شیر مادر را بیان می کنیم، می گوییم که مادر باید لقمه حلال بخورد؛ چون بالاخره این لقمه قرار است که به شیر تبدیل شود و بعد تغذیه ی فرزند باشد. دقیقاً در شیرخشک هم همین طور است؛ یعنی این شیرخشک وقتی با پول حلال تهیّه می شود، بر فرزند ما تأثیر می گذارد. الحمدلله که مردهای ما مردهای با ایمانی هستند و برای به دست آوردن لقمه ی حلال زحمت می کشند و عمده ی مردهای ایرانی الحمدلله به این مسأله توجّه دارند.

همیشه با وضو باشید!

توصیه ای که ما به مادران داریم، چه در زمینه شیر دادن به فرزندانشان و چه زمانی که بچّه ها را از شیر می گیرند، این است که چقدر خوب است که در همه ی مراحل زن با وضو باشد. وقتی ما سرگذشت بعضی از این زن ها را در طول تاریخ  میخوانیم، می بینیم که به این نکات توجّه داشته؛ مثلا در بخشی از کتاب زن در آینه جمال و جلالنوشته ی حضرت آیت الله جوادی آملی می خوانیم که ما در تاریخ زن هایی داشتیم که وقتی می خواستند به مطبخ بروند، ذکر از زبان اینها جدا نمی شد و اینها دائم الذّکر بودند و زبان آنها ساکت نبود؛ یعنی در آن زمان هم آنها توجّه داشتند.

مادری کهصبح بیدار می شود و می خواهد صبحانه فرزندان خودش را آماده کند، وقتی که اوّل وضو می گیرد و بعد زیر شعله را روشن می کند و صبحانه را حاضر می کند، خب این رفتار قطعاً تاثیرات معنوی بر فرزندان و اهل خانه می گذارد؛ لذا توصیه ی من به مادرانی که بهفرزندشان شیر خشک می دهند،این است که نگران این موضوع نباشند که چون به فرزندشان شیر نمی دهند، ممکن است فرزند خوب تربیت پیدا نکند؛ وقتی پدر بزرگوار روزی حلال به خانه بیاورد و با آن برای فرزندشان شیرخشک را تهیّه کنند و با وضواین کار را انجام دهند، قطعاً این نور ایمان در فرزندشان ایجاد خواهد شد.

افزایش رزق و روزی با وضوء

همچنین ما این نکته را به پدرهای بزرگوار می گوییم که یکی از عوامل زیاد شدن رزق و روزی، همانطور که در روایات هم آمده است، این است که فرد دائم الطهارت باشد؛ یعنی دائم الوضو باشد. پدری که صبح بیدار می شود و می خواهد به محلّ کارش برود، حالا فرقی نمی کند که مُدَرس دانشگاه و حوزه یا مغازه دار باشد و یا در اداره مشغول کار باشد. اگر این پدر قبل از این که از خانه خارج شود، با وضو بیرون برود، خود این رفتار باعث می شود که روزی زیاد شود؛ البته باعث می شود که هم روزی مادّی انسانها زیاد شود، هم روزی معنوی آن ها.

ایجاد آرامش معنوی در هنگام شیر دادن

نکته ی دیگر در این زمینه این است که والدین باید به عوامل محیطی هم توجّه داشته باشند؛ یعنی فرزند ما باید در یک آرامش معنوی از این رزق و روزی استفاده کند؛ مثل استفاده کردن از تلاوت قرآن؛مثلاً مادر می تواند سی دی قرآنی بگذارد و آیات از طریق این سی دی پخش شود و یا از طریق شبکه هایی که این تلاوت ها را دارد و یا روایت هایی که پخش می شود، این کار را انجام دهد. همه ی این ها وقتی به گوش فرزند ما می خورد، انشاالله نور ایمان را در فرزند ما ایجاد می کند.

در دین مبین اسلام داریم که می فرماید: وقتی بچّه به دنیا می آید، در گوش این بچّه اذان و اقامه بگویید. این امر نشان می دهد که اسلام به این موارد توجّه دارد؛ لذا این توجّه در بچّه ای که بزرگ تر شده است باید بیشتر باشد و شنیدن آیات قرآن می تواند به او کمک کند.

پرهیز از صداهای شیطانی

من والدین را ازنکته ای بر حذر می دارم و آن این است که وقتی مادران به فرزندشان شیر می دهند، حالا چه از شیر خودشان این فرزند را تغذیه می کنند و چه با شیرخشک، سعی کنند که صداهای گناه آلود در محیط خانه پخش نشود؛ به خصوص موسیقی. خیلی باید توجّه داشته باشند که در این لحظات صداهای شیطانی پخش نشود؛ چون ما در روایات داریم که در خانه ای که موسیقی پخش می شود، ملائک راه ندارند و به این خانه ها وارد نمی شوند؛ پس باید به این مورد توجّه کرد.