عواملى که در تقویت قواى جنسى مرد و زن، تأثیر فوق العاده اى دارد؛ نخست عوامل عاطفى و معنوى است و سپس تغذیه مناسب مى باشد.

درباره عوامل روانى و عاطفى و نقش آن در تقویت قواى جنسى، تحریک همسران، رضایت جنسى و استحکام خانواده، در قسمت هاى بعدى به طور مفصل و جامع گفتگو خواهیم کرد. در این قسمت فقط به عنصر تغذیه و نقش آن در تقویت قواى جنسى و تمایلات شهوانى مى پردازیم.

همانطور که اطلاع دارید حیات و سرزندگى انسان ها به خونى است که در رگ هاى آنان جارى است. خون از طریق رگ ها به تمام اعضاى بدن منتقل مى شود و باعث تغذیه آنان مى گردد. خون نیز به نوبه خود از مواد غذایى که انسان مصرف مى نماید، ساخته مى شود. اگر تغذیه سالم، بهداشتى و پرانرژى مصرف شود، به دنبالش خونى سالم و پرانرژى تولید مى گردد. خون علاوه بر اینکه مواد اصلى منى را تشکیل مى دهد، در فعال شدن و استقامت قواى جنسى و آلت جنسى نقش تعیین کننده و محورى دارد. لذا تغذیه کافى، سالم و پرانرژى نقش اساسى در تأمین نشاط بدن و تقویت قواى جنسى دارد.

تذکر این نکته نیز لازم است که مصرف دارو و یا مواد دیگرى براى تحریک جنسى پایدارى ندارد و چنین افرادى، به زودى به ناتوانى جنسى مبتلا مى شوند و یا انتظارى که دارند برآورده نمى شود. زیرا آنان بدون تقویت طبیعى بدن، به تحریک کاذب روى آورده و در واقع از قواى جنسى خود به صورت غیرطبیعى و از طریق تحریکات دارویى بهره مى برند.

بنابراین مسیر طبیعى، استفاده از غذاهاى شیرین و پروتئین دار چون عسل، خرما، کباب، خامه، شیر، گوشت مى باشد که براى تقویت قواى جنسى توصیه مى شود.[۱] همچنین پسته، کاهو، هویج زرد، شلغم پخته، زنجبیل، انجیر، زعفران، پیاز، سیر (البته کم) و تخم مرغ در تقویت قواى جنسى مؤثر است، برخى به استفاده از گداخته غذایى که از مغز پسته، بادام، فندق، گردو، شاه دانه، عسل و آرد تهیه مى شود توصیه مى کنند. نارگیل و شیر آن، ترنجبین، دارچین، فلفل سیاه، سیب، کاکائو، کندر، موز نیز در تقویت قواى جنسى مفید است.

به نظر مى آید بهترین روش براى کنترل باردارى در شب زفاف، استفاده از قرص است؛ البته به صورت موقت و محدود؛ براى روزهاى بعد از زفاف مى توان از قرص، کاندوم و… استفاده نمود. توصیه مى شود جوانان عزیز باردارى را خیلى زیاد به تأخیر نیندازند؛ زیرا ممکن است رحم زن، قابلیت باردارى را از دست بدهد و آسیب ببیند.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:علی احمد پناهی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[۱] – یوسف غلامى، بى میلى جنسى در بانوان، ص۶۹؛ جعفریه صادقى، دانستنى هاى لازم جنسى و زناشویى، ص۸۰٫