دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

روایتی به این مضمون آمده است که فقط مربوط به صبحگاهانی است که حضرت در کوفه بود و از بازارها سرکشی می کرد و همراه داشتن آن شلاق برای این بود که مردم توصیه ها را جدی بگیرند.

 

دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

روایت چنین است و آنچه امام علیه السلام انجام می داده است به مقتضای زمان بوده و نهی از منکر راه های بسیار دارد و به روشی که موثر باشد و جامعه را بسوی معروف سوق میدهد باید عمل نمود.

 

پاسخ حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته) به این شرح است:

اگر حاکم اسلامی چنین مصلحت ببیند که مجرمان را در محل جرم تعزیر نماید، پس از اثبات جرم به روش مشروع و ثبوت تعزیر به دلیل شرع یا قانون صادر از سوی حاکم اسلامی، اجرای مجازات در مکان جرم بلامانع است و این امر نیاز به روایت مزبور ندارد.

 

البته آنچه در روایت صحیح در تمام کتب اربعه روائیه آمده است[۱]، این است که حضرت(ع) تازیانه به دوش اهل بازار را نصیحت به رعایت اموری می کردند و در هیچ یک از آنها این مطلب وجود ندارد که حضرت (ع) کسی را در بازار تعزیر نمودند.

 

 منبع: اسلام کوئست


[۱] الکافی،۵،۱۵۱- التهذیب۶،۷- من لایحضره الفقیه، ۱۹۳،۳٫