ترغیب کردن فرزندان به سمت روزه

تشویق کودکان به روزه داری و علاقه مند کردن آن ها به روزه امری تدریجی است که والدین باید در تربیت کودک به آن توجّه کنند. در این مسیر نکاتی وجود دارد که اگر رعایت شود، راه برای والدین هموار می شود.

الف.گفتن نکات زیبای روزه داری

پدر و مادر باید در حضور بچّه ها از خوبی های ماه مبارک رمضان گفت و گو کنند؛ صحبت کردن در مورد گرسنگی و تشنگی جلوی کودکان، در آنها تأثیر منفی ایجاد خواهد کرد. در بچّه ها لوح سفیدی وجود دارد که تمام جملات و کلماتی که می‌شنوند، در آن ثبت می‌شود؛ همچنین ممکن است این حرف ها دید آنها را نسبت به روزه داری تغییر ‌دهد؛ یعنی در آینده هرچه از روزه در ذهن آنها تداعی شود، گرسنگی و تشنگی باشد.

در روایات آمده است که شادمانی انسان های مؤمن در دو لحظه است، یکی از آن لحظات لحظه ی افطار است؛ از این جمله معلوم می‌شود که لحظه ی افطار می‌تواند لحظه‌ی شیرینی برای بچّه ها باشد تا خاطرات خوبی از ماه مبارک رمضان در ذهن آن ها نقش ببندد.

ب. نوآوری در سفره ی افطار

 در زمان قدیم انسان ها خیلی به این نکته توجّه می‌کردند و سعی می‌کردند در سفره های افطار نو آوری داشته باشند؛ به عنوان مثال آنها برای سفره ی افطار، زولبیا و بامیه می خریدند؛ با این کار هم در سفر های خود نوآوری انجام می دادند و هم قند مورد نظر بدن خود را تامین می کردند. امروزه نیز این خوراکی می‌تواند برای بچّه ها یک نوآوری باشد؛ لذا والدین باید لحظات شیرین ماه مبارک رمضان را در نگاه بچّه های خود بزرگ کنند و آن را در لوح وجودی بچّه های خود ثبت کنند.

 ج. افطاری دادن

خیلی از والدین، در ماه مبارک رمضان سفره ی افطاری پهن می‌کنند. در آموزه های دینی ما به این کار سفارش شده است که ولو شده با نصف خرما افطار دهید؛ چراکه این کار ارزشمند است و ثواب دارد.  افطاری دادن می‌تواند خاطرات زیبایی را برای بچّه ها ایجاد کند و همچنین می‌تواند حسّ ترغیب به ماه مبارک رمضان را در آن ها به وجود بیاورد.

والدین می‌توانند برای بچّه ها سفره‌ی جداگانه ای پهن کنند تا آنها دور هم بنشینند و دوران خوش کودکی را در آن لحظات شیرین دم افطار تجربه کنند و در آینده این لحظات برای آن ها با خاطراتی خوش از ماه مبارک رمضان تداعی می‌شود.

د. حضور کودکان در مراسم شب های قدر

کودکان باید از دوران کودکی، از سنّ شش، هفت سالگی به بعد تجربه‌ی شب های قدر را داشته باشند؛ لذا برای اینکه بچّه ها بتوانند شب های قدر را درک کنند، والدین باید برنامه ریزی خوبی داشته باشند.

ه. حضور بچّه ها در جماعت

 خیلی از انسان ها جماعت را دوست دارند؛ لذا در ماه مبارک رمضان والدین باید سعی کنند که حضور بچّه ها در جمع بیشتر شود؛ ولی این حضور باید به شیرینی باشد.

 رعایت مجموعه‌ی این نکات، به کودکان کمک می‌کند که وقتی به سن بلوغ رسیدند، با اشتیاق ویژه ای به سمت روزه گرفتن حرکت کنند.