مثلاً نور عظمت، حقّ جلَّ جلاله را هم متکلّمین می‌گویند که به معنی ظاهر و مظهر است؛ ولیکن از قبیل این انوار شمس و قمر و فلان و بهمان نیست. مثلاً حضرت رسول (ص) معنی و حقیقت آن ظاهر و مظهر را به تجلّی این اسم مبارک به حقیقت سرّ و روحش مشاهده می‌فرمایند؛ لیکن مطابق همان تنزیه که: «لا یُشبِهُه نُورٌ مِن الاَنوار بل اَجلُّ مِن هذا التَّنزیه».

]«هیچ نوری از انوار مشابهت با آن ندارد؛ بلکه از این تنزیه هم برتر است.»[ و این را معرفت می‌گوییم.

منبع: کتاب به سوی دوست،  ص ۴۸