با پیروزى انقلاب اسلامى و فروپاشى نظام ۲۵۰۰ ساله استبدادى، حکومتى «مردمى» مبتنى بر آموزههاى اصیل «اسلامى»، در جامعه اسلامى ایران شکل گرفت. نظام نوپاى «جمهورى اسلامى» تحولى ژرف در ساختار حکومت پدید آورد و قانون اساسى، تشکیلات، نهادها و سایر عناصر ضرورى جدید را که لازمه حیات یک نظام سیاسى است، را اقتضا مىنمود. در این میان تنظیم و نهادینه کردن «رهبرى» از اهمیت و اولویت به مراتب بیشترى برخوردار بود؛ زیرا رهبرى رکن اساسى و محور اصلى نظام سیاسى اسلام بوده و از اساسىترین عوامل پیروزى انقلاب اسلامى، حفظ و تداوم آن به شمار مىرود. و در قانون اساسى و ساختار نظام جمهورى اسلامى نیز از جایگاه ویژهاى برخوردار است؛ از این رو تنظیم و نهادینه کردن رهبرى به صورت قانونى حفظ و حراست از جایگاه آن در دورههاى بعد و سایر مسائل مرتبط با آن، احساس نیاز براى تشکیل مرجع قانونى که بتواند به این نیازها پاسخ گوید، را بیشتر مىنمود؛ و بدین ترتیب «مجلس خبرگان رهبرى» پا به عرصه وجود گذاشت.

 

دورههاى سه گانه مجلس خبرگان :

مجلس خبرگان رهبرى، از ابتداى شکلگیرى تاکنون سه دوره داشته، که مدت هر دوره، هشت سال مىباشد. مقدمات اولین دوره در سال ۱۳۶۱ فراهم شد؛ این انتخابات به خاطر آن که هنوز در مورد وظایف و اختیارات آن شبهاتى وجود داشت و به ویژه حضرت امام هنوز در قید حیات بودند، داراى حساسیتهایى بود[۱] و عدهاى اختیارات مجلس خبرگان همچون حق عزل و نظارت بر ایشان را نوعى تضعیف رهبرى مىدانستند. حضرت امام در مقابل این فضا فرمودند: «[آن چه] امروز در ملت ما مطرح است [درباره] قضیه مجلس خبرگان براى تعیین رهبرى، این مسئله است که نباید ملت ایران براى آن کم ارج قائل باشد، الان یک دسته از قرار شنیدم دور افتادهاند که این مجلس خبرگان نباید باشد براى این که تضعیف رهبرى است. مجلس خبرگان تقویت رهبرى است».[۲]

دوره اول؛ سرانجام انتخابات دوره اول مجلس خبرگان، در روز جمعه، ۱۹/۹/۱۳۶۱، هم زمان در سراسر کشور، با نظارت شوراى نگهبان و بر طبق قانون و آییننامهاى که فقهاى شوراى نگهبان تصویب کرده بودند، و در شرایطى که کشور مورد هجوم نظامى بیگانگان بود، با شرکت هجده میلیونى مردم فهیم، شجاع و مقاوم ایران انجام شد و منتخبین ملت در بیست و سوم تیرماه ۱۳۶۲، رسماً فعالیت خود را با پیام حضرت امام (رحمه الله)،[۳] آغاز کردند. تشکیل این مجلس در شرایط حساس آن روز آثار و نتایج بسیار درخشانى را براى آینده انقلاب اسلامى به ارمغان آورد و بازتابهاى گستردهاى در محافل سیاسى و مطبوعاتى جهان داشت.[۴] به طورى که حضرت امام (رحمه الله)  بعد از انتخابات مجلس خبرگان فرمودند: «انقلاب تثبیت شد. مىتوانم راحت بمیرم و از آینده مطمئن باشم»[۵] و روزنامه «کرسنت اینترنشنال»، چاپ کانادا دراینباره مىنویسد: «تأسیس خبرگان، نشانگر سبکى جدید در امر انتخاب شوراى رهبرى است. قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران، تشکیل نظامهاى نوین اسلامى را به دست نسلهاى مسلمان آینده نوید مىدهد. با تشکیل مجلس خبرگان، همه نهادهاى پیشبینى شده در قانون اساسى تحقق مىیابد؛ ولى نهادهایى مانند خبرگان، که هنوز تجربه نشدهاند، در بوته آزمایش سختى قرار گرفتهاند؛ اما به نظر مىرسد که با وجود دشمنىهاى جهانى، همچنان استوار و پابرجا بمانند.[۶]

مهمترین اقدام در کارنامه مجلس اول خبرگان رهبرى، انتخاب شایسته و سریع حضرت آیهاللّه خامنهاى به عنوان رهبر، پس از ارتحال حضرت امام خمینى (رحمه الله) است که توانست جلوى بسیارى از آسیبهاى احتمالى را بگیرد.

دوره دوم؛ دومین دوره مجلس خبرگان در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۶۹ برگزار شد. این دوره با شرایط پس از جنگ و تثبیت نظام اسلامى در ابعاد مختلف سیاسى، اجتماعى و اقتصادى مصادف بود. رهبر منتخب خبرگان، با توان و قاطعیت کامل، مسیر انقلاب را در همان راهى که امام راحل (رحمه الله) ترسیم فرموده بودند، هدایت مىنمودند و از نگاه خاص و عام، جانشین صالحى براى بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامى ایران به شمار مىآمدند. از این رو، مسئله خاصى که مربوط به مسئولیت خطیر مجلس خبرگان باشد، به وجود نیامد و عملکرد خبرگان در این دوره، بیشتر بر محور بررسى و اصلاح موادى از آییننامه و فعالیت کمیسیونهاى مربوط، متمرکز بود.

 

دوره سوم؛ ایندوره ازسال۱۳۷۸ آغاز شد؛ در ایندوره مجلسخبرگان، فعالیت خود را با برگزارى دو اجلاسیه در سال، به انجام مسئولیتهاى ذیل پرداخت:

۱ – انتخاب اعضاى کمیسیونها، فعالیت کمیسیونها در طول سال و ارائه گزارش عملکرد آنها در هر اجلاسیه، بحث و بررسى درباره مهمترین مسائل فرهنگى، اقتصادى و سیاسى نظام اسلامى در سخنان پیش از دستور نمایندگان و دعوت از شخصیتهاى کشورى، براى مطرح کردن و تبادل دیدگاهها درباره مسائل یاد شده.

۲ – بحث و بررسى درباره طرحهاى ارائه شده و راهکارهاى پیشنهادى، در جهت انجام دادن مسئولیتهاى این نهاد.

۳ – انجام دادن اصلاحات و تغییرات در برخى مواد آییننامه و تصویب موادى دیگر.

۴ – تنظیم و تدوین موضوعات مطرح شده در مذاکرات و نطقهاى پیش از دستور ـ که مربوط به نهادها و دستگاههاى مختلف کشور بوده است ـ و ارائه آن مطالب، به مقام معظمرهبرى.

۵ – انجام دادن فعالیتهاى فرهنگى و تحقیقات علمى، تشکیل میزگردهاى علمى با حضور اعضاى خبرگان و دیگر شخصیتهاى علمى حوزه و دانشگاه، درباره موضوعات مربوط به مجلس خبرگان.

۶ – موضعگیرىها درباره مسائل و موضوعات مهم روز، در قالب بیانیههاى هر اجلاسیه و…، از جمله فعالیتهاى این دوره مىباشد.[۷]

 

 

پی نوشت ها


[۱] – ر.ک: مجلس خبرگان، احمد حبیب نژاد، تهران: کانون اندیشه جوان ۱۳۸۵، ص ۱۸٫

[۲] – امام خمینى، صحیفه نور، ج ۱۷، ص۷۷٫

[۳] – ر.ک: همان، ج ۱۸، ص ۴۱٫

[۴] – ر. ک : پرسشها و پاسخهایى درباره مجلس خبرگان رهبرى، سید محمد مسعود معصومى و همکاران، قم : دبیرخانه مجلس خبرگان رهبرى، ۱۳۸۵، به نقل از کتابخانه الکترونیک سایت خبرگان ؛ روزنامه کیهان، ۲۴/۴/۶۲٫

[۵] – فصلنامه حکومت اسلامى، سال هشتم، ش۲، ص۲۲۴، ۲۲۵٫

[۶] – ر. ک: کرسنت اینترنشنال، ۱۶/۱۱/۱۹۸۲٫

[۷] – درباره آمار شرکت کنندگان در این سه دوره گفتنى است: انتخابات دوره اول از مجموع ۸۷۱/۲۷۷/۲۳  نفر واجد شرایط، ۰۶۱/۰۱۳/۱۸  نفر رأى خود را به صندوقها ریختند که بنابر این آمار، ۳۸/۷۷ درصد دارندگان شرایط، در انتخابات نخستین دوره مجلس خبرگان رهبرى مشارکت داشتهاند. و در انتخابات دوره دوم، از میان ۰۸۴/۲۸۰/۳۱  نفر داراى شرایط رأى دادن، ۳۷۸/۲۵۸/۱۲  نفر، یعنى حدود ۴۱ درصد مشارکت داشتهاند. در انتخابات دوره سوم نیز از مجموع ۵۹۷/۵۷۰/۳۸  نفر واجد شرایط، تعداد ۸۶۹/۸۵۷/۱۷  نفر آراى خود را به صندوقها ریختند که بنابراین آمار، ۳/۴۶ درصد از دارندگان شرایط، در انتخابات سومین دوره مجلس خبرگان رهبرى مشارکت داشتهاند.