آیات عظام امام، تبریزی، خامنه‌ای، صافی، فاضل، مکارم و نوری: اگر در نظر عرف وسیله قمار شناخته شود، بازی با آن جایز نیست؛ هر چند بدون برد و باخت باشد.[۱]

آیه الله وحید: اگر در نظر عرف وسیله قمار شناخته شود، با برد و باخت حرام است و بنا بر احتیاط واجب، بدون برد و باخت هم جایز نیست.[۲]

آیه الله سیستانی: اگر در نظر عرف محل، وسیله‌ی قمار شناخته شود، با برد و باخت حرام است و بنابر احتیاط واجب، بدون برد و باخت هم جایز نیست.[۳]

آیه الله بهجت: بازی با بیلیارد جایز نیست.[۴]

 

منبع: پرسشها و پاسخهای دانشجویی احکام موسیقی؛ دفتر نشر معارف – تدوین و تألیف: سید مجتبی حسینی (مطابق با نظر ده تن از مراجع عظام)


[۱]ـ امام، الاستفتائات، ج ۲، (مکاسب محرمه)، س ۱۵؛ خامنه‌ای، اجوبه الاستفتائات، س ۱۱۲۵ و ۱۱۱۹ و ۱۱۱۶؛ فاضل، سایت، قمار، س ۴۷؛ مکارم، الاستفتائات، ج ۱، س ۵۴۰ و ج ۲، س ۷۳۳؛ تبریزی، سایت؛ صافی، جامع الاحکام، ج ۱، س ۱۰۴۱؛ دفتر: نوری.

[۲]ـ وحید، منهاج الصالحین، ج ۳، م ۱۹٫

[۳]ـ سیستانی، سایت، قمار، س ۲٫

[۴]ـ دفتر: بهجت.