آیا درباره بھشت «شداد»، در قرآن مجید مطلبی ذکر شده است؟

پاسخ اجمالی

در قرآن مجید صراحتاً از بهشت «شداد» نامی برده نشده است، اما برخی مفسّران آیه «إِرَمَ ذاتِ الْعِمادِ الَّتىِ لَمْ یُخلَقْ مِثْلُهَا فىِ الْبِلَادِ»،[۱] را بر بهشت شداد تطبیق کرده و گفتهاند:
روایت شده: عاد دو پسر داشت؛ شدّاد و شدید که به سلطنت رسیدند و با قهر و غلبه شهرها را گرفتند پس از مرگ شدید سلطنت تنها براى شداد ماند پس تمام عالم را مالک شد و توصیف بهشت را شنید و دستور داد مانند بهشت برایم بسازید. پس «إرَم» در یکى از بیابانهاى عدن در مدّت سیصد سال ساخته شد و عمر شداد نهصد سال بود، ارم شهرى بزرگ بود که قصرهایش از طلا و نقره و ستونهایش از زبرجد و یاقوت بود و در آن انواع درختان و نهرهاى به هم پیوسته موجود بود. وقتی ساختمان آن شهر به پایان رسید شدّاد با اهالى مملکتش به آنجا رفتند و هنگامی که به مقدار یک شبانه روز راه به آنجا مانده بود خداوند بر آنان صیحهاى از آسمان فرستاد و تمامى هلاک شدند.[۲]

 

 

منبع:اسلام کوئست


پی نوشت:

[۱]. «و [با آن شهر] ارم که داراى کاخهاى باعظمت و ساختمانهاى بلند بود؟ همان که مانندش در شهرها ساخته نشده بود»؛ فجر، ۷ – ۸.

[۲]. طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر جوامع الجامع، ج ۴، ص ۴۸۶، انتشارات دانشگاه تهران، مدیریت حوزه علمیه قم، تهران، چاپ اول، ۱۳۷۷ش؛ ‏زمخشری، محمود، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، ج ۴، ص ۷۴۸، دار الکتاب العربی، بیروت، چاپ سوم، ۱۴۰۷ق.