سوال: من یک پسر سیزده ساله دارم. او خیلی به مسائل عبادی مثل نماز جماعت، آن طور که ما می خواهیم علاقه نشان نمی دهد. با او چگونه برخورد کنیم تا به مسائل عبادی علاقه مند شود؟

جواب:

امروزه دغدغه ی خانواده ها، بازگشت به مسائل تربیتی و دینی است. در این سوال گفته شد که فرزند در امور عبادی آن چیزی نیست که والدین می خواهند. والدین باید توجّه داشته باشند که بچّه نباید آن چیزی باشد که آنها می خواهند. گاهی اوقات والدین باید به نیاز ها و علایق فرزند خود هم توجّه کنند؛ یعنی والدین نباید بگویند که چون ما به مسجد می رویم، پس فرزند هم باید به مسجد بیاید؛ زیرا اجبار کردن فرزند، باعث زدگی او می شود.

ترغیب کردن

والدین باید فرزند خود را ترغیب کنند؛ ولی چه طور می توانند این کار را انجام دهند؟ در اوّل کار باید پدر و مادر فرزند خود را درک کنند؛ یعنی نیاز و علایق فرزند را خوب بشناسند. اگر پدر نیازهای فرزندش را بشناسد، با یک اشاره او را به بدنبال خود می کشاند؛ یعنی پدر هر جایی برود، این بچّه هم به دنبال او خواهد رفت. پس شناخت می تواند به این پدر کمک کند.

عبادت همرا تفریحات

والدین باید خیلی از تفریحات بچّه ها را با مسائل عبادی ادغام کنند؛ یعنی چه؟ مثلاً اگر می خواهیم که بچّه ها به نماز جمعه عادت کنند؛ باید بعد از نماز جمعه آنها را به یک رستوران ببریم؛ یعنی بچّه ها اوّل نماز جمعه را می خوانند و بعد برای صرف نهار به رستوران می روند. خود این کار برای بچّه ها ایجاد انگیزه می کند. حتی گاهی اوقات به خاطر دور هم بودن و شاد بودن خانواده، نماز جمعه برای بچّه ها پسندیده می شود و به نگاه زیبایی از نماز جمعه می رسند.

برای عبادت، به فرزند مزد ندهید!

اگر والدین می خواهند برای فرزند، روزی یک عدد خوراکی بخرند، باید این خرید را بعد از خواندن نماز جماعت قرار دهند و به او نگویند که این خوراکی مزد تو برای خواندن نماز جماعت است. اگر ما قصد خرید داریم باید این موضوع را با فرزند مطرح کنیم؛ مثلاً به او بگوییم: قصد دارم بعد از نماز برایت خرید کنم؛ آیا با من می آیی؟ طبیعتاً او هم ما را همراهی می کند.

نقش هم سالان

 برای ترغیب کردن فرزند، نباید از نقش همسالان غافل شویم؛ والدین باید فرزندان خود را ترغیب کنند که با دوستانشان به مسجد بروند؛ مثلاً پدر به فرزند خود بگوید: بابا جان! اگر با دوستت قرار گذاشتی که به مسجد بروی، تو با دوستت بیا و من هم تنها می روم؛ آنجا هم دیگر را می بینیم