سؤال: دختر سه ساله‌ای دارم که از صبح تا ظهر برای بازی به خانه‌ی همسایه می‌رود؛ آیا این رفتار او درست است؟ همچنین او خیلی به من دستور می‌دهد؛ مثلاً می‌گوید: مامان تو برای من آب بیاور و هیچ کس برای من آب نیاورد. او دو خواهر بزرگتر از خود نیز دارد؟

جواب:  

این جزء خصوصیّت کودکان در این دوره است که می‌خواهند بیشتر وقت خود را با همسالان بگذرانند. امّا این‌که بچّه بخواهد از صبح تا ظهر به خانه‌ی همسایه برود و در آن‌جا بماند، ممکن است برای افراد آن خانه مزاحمت ایجاد کند؛ لذا توصیه‌ی ما این است که والدین فضایی را در خانه ایجاد کنند که گاهی اوقات طرف مقابل نیز به خانه ی آن‌ها بیاید و با فرزندشان بازی کند.

دلیل وابستگی فرزند به مادر

در مورد محور دوّم سؤال باید گفت که این وابستگی به مادر ممکن است به دلیل ارتباط نامناسب فرزندان دیگر با این کودک باشد؛ به عنوان مثال ممکن است خواهران به این کودک زور بگویند و یا بخواهند بر او تسلّط داشته باشند؛ لذا همین رفتارها باعث می‌شود که تعامل فرزند کوچک با خواهرانش کمتر شود.

دو راه برای ایجاد تعامل بین فرزندان

الف. بازی های گروهی

توصیه‌ی ما به این مادر بزرگوار این است که تعامل بین فرزندانش را افزایش دهد؛ به این صورت که یک اسباب بازی گروهی را از بازار تهیّه کند و در محیط خانه با فرزندان خود شروع به بازی کند و در ادامه خود را آرام آرام از بازی کنار بکشد و بگذارد که بچّه‌ها با تعامل داشته باشند. این کار باعث می‌شود که تمام افراد خانواده از بازی لذّت ببرند و خاطره‌ی خوشی از آن‌ها در ذهن کودک ایجاد شود. 

ب. سپردن مسئولیت فرزند کوچک به خواهران بزرگ

همچنین مادر می‌تواند برخی از مسئولیت‌های دختر کوچک‌تر را به فرزندان بزرگ‌تر بسپارد؛ به عنوان مثال اگر فرزندی می‌خواهد برای خرید بستنی به مغازه برود، مادر به او بگوید که با خواهر کوچک‌تر برو و مواظب او باش! این کار باعث می‌شود که مسئولیت پذیری فرزند بزرگ‌تر افزایش پیدا کند و در خانه نیز از او محافظت کند.