سؤال: چه کارها و روش‌هایی را نسبت به برادر نوجوان ۱۲ ساله‌ی خود باید انجام دهیم که وقتی به او می‌گوییم نمازش را بخواند، خود او به طور مشتاقانه نماز خود را بخواند و آن را به تأخیر نیندازد؟

جواب:

وقتی می‌خواهیم به یک نوجوان کوچکتر از خود توصیه‌ای داشته باشیم، اوّل باید در نزد او محبوب باشیم. این محبوبیّت با چند روش‌ ایجاد می‌شود که برخی از آن‌ها عبارتند از:

الف. هدیه دادن

گاهی اوقات هدیه دادن انسان را محبوب می‌کند و باعث میشود که طرف مقابل بهتر به حرف او گوش دهد.

ب. ارتباط کلامی عاطفی  

گاهی اوقات ارتباط کلامی مناسب، باعث می‌شود که فرزند بیشتر به حرف اطرافیان توجّه داشته باشد و بالعکس ارتباط کلامی نامناسب منجر به لجاجت و پرخاشگری او می‌شود.

ج. شرایط سنجی

خوب است که اگر والدین میخواهند به فرزندشان درباره‌ی نماز تذکر دهند، ابتدا شرایط را بسنجند و بعد اقدام به این کار کنند؛ زیرا گاهی اوقات نوجوان به هر دلیلی آمادگی نماز خواندن را در اوّل وقت ندارد و اگر پدر و مادر بدون در نظر گرفتن این موضوع به فرزندشان تذکر دهند، ممکن است با لجاجت و سرسختی او مواجه شوند.

درست است که خواندن نماز در اوّل وقت فضیلت دارد، ولی این‌که بچّه‌ نماز خود را کمی دیرتر بخواند، قطعاً بهتر از این است که اصلاً نماز نخواند.

د. حرف همراه با عمل

یکی دیگر از نکاتی که ما باید برای کسب محبوبیّت به آن توجّه کنیم، این است که خودمان به حرف‌هایی که می‌زنیم عمل کنیم؛ یعنی اگر من می‌خواهم فرزندم به نماز اهمّیّت بدهد، باید خودم نیز به نماز اهمّیت بدهم.

ه. خوش اخلاقی والدین

پدر و مادرهایی که خوش اخلاق هستند، توجّه فرزندان به حرف‌های آن‌ها بیشتر است. اخلاق بد محبوبیّت والدین را کم می‌کند و منجر به این می‌شود که فرزند حرف آن‌ها را نپذیرد.

ز. موفّقیت والدین

بچّه‌ها بیشتر به حرف پدر و مادرهایی گوش می‌کنند که آن‌ها را موفّق بدانند؛ لذا توصیه‌ی من به خانواده‌ها این است که هیچ وقت در حضور فرزندانشان از مشکلات صحبت نکنند.