در سوره‌ی یس آیه ۱۲ خداوند عز و جل می فرماید: “… و همه چیز را در امام آشکار کننده ای برشمردیم!” هم چنین احادیث و روایاتی از اهل بیت(ع) داریم که بیان می دارند: اعمال و کردارهای ما هر پنج شنبه شب بر پیامبر(ص) عرضه می گردد. و هم چنین این اعمال در دوشنبه و پنج شنبه به رؤیت امام زمان(عج) می رسد. نیز حدیثی از امام رضا(ع) دیدم که ایشان به یارانش می فرمود: تمامی اعمال شما در هر صبح و غروب به من عرضه می‌گردد.
به نظر شما چگونه می توان این احادیث مطروحه و نیز آیات مذکور را که با هم تفاوت دارند تطبیق داد؟ آیا امامان (ع) شاهدان اعمال ما هستند، یا آن که آنها در شب های خاصی از این اعمال آگاه می شوند؟
اگر امامان (ع) حاوی همه چیز هستند، پس چرا روایاتی وجود دارد که مبین آنند که یک امام به امام دیگر توصیه و پیشنهاداتی ارائه کرده است. به عنوان مثال امام رضا (ع) نامه ای به امام محمد تقی (ع) نوشته و در آن توصیه می کند، خانه را از جلو ترک کرده تا در قبال آن برای بینوایان مثمر ثمر باشی. به نظر شما آیا امام محمد تقی (ع) این مطلب را از قبل می دانسته اند و حال آن که به این صورت (طبق در خواست) عمل نمودند؟ جزاک الله

پاسخ اجمالی

آیات و روایات بر این مسئله تأکید دارند که ائمه (ع)، هم در طول شبانه روز بر اعمال ما اطلاع دارند و هم این که در بعضی از زمان های خاص اعمال ما به آن بزرگواران عرضه می شود.

 

امّا در مورد این که چرا امامان (ع) یکی به دیگری توصیه هایی دارد، باید گفت: علومی که ائمه (ع) دارند، علومی است که از طرف خدا به آن بزرگواران داده شده است، ولی این منافاتی ندارد که برخی از علوم را به واسطه معصوم قبل از خود دریافت کرده باشند.

 

 

 منبع:اسلام کوئست